REUNIÓ CLAU A BRUSSEL·LES
La cimera sobre el pressupost europeu conclou sense acord
Els líders de la UE fracassen en l'intent de consensuar el sostre de despesa per al període 2014-2020
Les profundes divergències entre països rics i pobres bloquegen les discussions
Lacimeraper pactar el nou marc pressupostari de laUnió Europea(UE) per al període 2014-2020 ha finalitzat sense acord per les profundes divergències entre els països rics i pobres sobre les retallades del sostre de despesa i el repartiment dels sacrificis. Els països rics reclamaven més retallades de la despesa per reduir la seva contribució anual a la UE, mentre que Espanya, França i Irlanda exigien més fons agraris i els països de l'Est més fons regionals.
La nova proposta del president de la UE,Herman Van Rompuy, presentada a l'inici de la matinada, ha estat insuficient per acostar les postures. La nova propostaesmorteïa una mica les retallades en fons regionals i agrarisper atendre les queixes d'Espanya, França, Itàlia, Portugal, Grècia i els països de l'Est.
La nova proposta, no obstant, incrementava el tall en les partides destinades a potenciar el creixement (recerca i xarxes transeuropees) i la política exterior. Així mateix, la proposta mantenia la retallada global del pressupost.
ESMORTEIR LES RETALLADES A ESPANYA
Per aEspanya, la nova proposta garantia unaajuda regionalespecial de 2.800 milions, cosa que esmorteïa les retallades, i representa perdre una mica menys en agricultura. Però el president del Govern,Mariano Rajoy, ha considerat insuficient la partida destinada afons agraris.
Gran Bretanya, Holanda, Suècia, Finlàndia, Dinamarca i Alemanya han trobat insuficients les retallades.Alemanya,a més, ha estimat que aquesta última proposta la perjudicava, ja que es retallaven les partides on més fons podria obtenir del pressupost, com a investigació, i que incrementava encara més la seva contribució al pressupost europeu.
MENYS EUROPA
La proposta de Van Rompuy, amb un sostre de despesa global d'1,01 bilions suposa una retallada de 24.000 milions respecte del marc financer actual (2007-2014) i converteix en paper mullat les declaracions oficials en favor de «més Europa». La proposta és a més inferior en 80.000 milions al projecte que la Comissió Europea va considerar com el mínim indispensable per finançar adequadament les polítiques europees i contribuir al creixement i la creació d'ocupació.
- Canvi de temps Alerta per pluges torrencials aquest dijous a la Catalunya central
- La Generalitat posa límit a la recollida de llentiscle i bruc amb una nova llei
- INCLOU ESPANYA Uber permetrà llogar vaixells als països del Mediterrani a partir del juny
- 20 dies com a màxim El Parlament envia al Congrés la proposta de reforma de la llei d’eutanàsia per escurçar els recursos
- El dijous 14 de maig a les 19h El Periódico et convida a participar en un nou #afterwork amb Juan Francisco Pérez Llorca
