LA CRISI DE L'EURO
Moody's amenaça de rebaixar la màxima nota d'Alemanya, els Països Baixos i Luxemburg
En una declaració inusual, l'Eurogrup "en pren nota" i reitera el seu compromís de garantir l'estabilitat de la zona euro
L'agència de qualificació creditícia Moody's ha posat en perspectiva negativa la màxima nota de solvència (Aaa) d'Alemanya, els Països Baixos i Luxemburg, davant la probabilitat més alta que Grècia abandoni l'eurozona i que Espanya i Itàlia necessitin assistència per part dels països més forts del bloc de l'euro. Per contra, l'agència ha ratificat la perspectiva estable de la triple A de Finlàndia.
L'Eurogrup ha "pres nota" de la decisió de Moody's i ha reiterat el seu “compromís de garantir l'estabilitat de la zona euro en conjunt”, segons ha dit aquest dimarts el seu president, Jean-Claude Juncker. Es tracta d'una declaració inusual perquè les institucions europees rebutgen normalment valorar les decisions de les agències de ràting.
La qualificadora de riscos ha justificat aquesta decisió en el risc més alt que Grècia finalment acabi abandonant l'eurozona, cosa que suposaria una amenaça material per al conjunt del bloc, així com per les càrregues cada vegada més grans assumides pels països més sòlids de l'eurozona com a resultat de les polítiques adoptades pels líders europeus en resposta a la crisi.
"Moody's segueix opinant que aquesta aproximació no donarà un resultat estable i estarà associada amb una sèrie de sacsejades, que, probablement, seran de més magnitud a mesura que persisteixi la crisi", adverteix l'agència.
Augmenta el risc
"El deteriorament continuat de les condicions macroeconòmiques i de finançament d'Espanya i Itàlia ha elevat el risc que necessitin alguna ajuda externa d'unes proporcions materialment superiors a causa de la magnitud d'aquests països i la mida del seu deute", afegeix.
Notícies relacionadesL'agència destaca en el cas d'Alemanya la vulnerabilitat del sistema bancari germànic al risc d'un empitjorament de la crisi de deute a causa de la seva significativa exposició a Espanya i Itàlia, així com la limitada capacitat que té d'absorbir pèrdues. D'aquesta manera, Moody's apunta que la locomotora europea podria perdre la posició de privilegi si el Govern alemany es veiés obligat a donar suport a la banca, així com si algun país abandonés la zona euro o en el cas de registrar un acusat augment dels costos de finançament al perdre la condició de 'refugi' per als inversors.
La decisió d'aquest dimarts se suma a l'anunci del 13 de febrer passat, quan Moody's va col·locar en perspectiva negativa les qualificacions 'Aaa' d'Àustria i França, cosa que deixa Finlàndia com l'únic país triple A de l'eurozona que no veu amenaçat el seu ràting a mitjà termini.
- A l’última ‘El diablo viste de Prada 2’: diccionari de la seqüela més esperada sobre el món de la moda, de la A d’Andy Sachs, a la C de Cerúleo i la M de Miranda
- Previsió meteorològica ¿Quin temps farà pel pont de Maig? Hi haurà de tot
- Salut mental ¿Atendre el teu fill o deixar-lo plorar? Rafa Guerrero, psicoterapeuta, aclareix els dubtes: «És una aberració...»
- La Portada d'El Matí de Catalunya Ràdio L’assetjament, un perill per a la democràcia
- Set gallecs en la tripulació La flotilla rumb a Gaza en parador desconegut després de ser interceptats per llanxes de l’armada israeliana: «Ens van disparar tres vegades»
