resolució

L'àrbitre abaixa el 10% el sou dels pilots d'Iberia

1
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO
MADRID

L'àrbitre en el conflicte entre Iberia i els pilots del SEPLA, Jaime Montalvo, ha declarat l'«absoluta legalitat» d'Iberia Express, la companyia de baix cost per la qual el sindicat de pilots manté un enfrontament amb la companyia des de l'any passat. En el laude entregat ahir al Govern, Montalvo assenyala que l'aerolínia necessita millorar la seva competitivitat, i per això ha decidit una reducció de sous del 10%.

El laude, que té vigència fins al 31 de desembre del 2014, congela els salaris, l'antiguitat i les aportacions als fons de pensions fins als nivells del 2009, quan va vèncer l'actual conveni. També fixa un escalafó professional únic per als pilots de les dues companyies, encara que comptaran amb convenis diferenciats.

La queixa principal del SEPLA des del moment en què es va crear la nova aerolínia van ser les diferents condicions de treball dels nous pilots i les seves retribucions. En aquest sentit, Montalvo ha establert clarament el recorregut professional per al futur. El pilot contractat entrarà primer com a copilot a Iberia Express amb un sou de 40.000 euros a l'any; passarà a copilot d'Iberia, saltarà a comandant d'Express i culminarà la seva carrera com a comandant d'Iberia. El sou actual d'aquests és de 200.000 euros a l'any.

Montalvo va explicar en roda de premsa que la companyia Iberia «no pot competir si no és assumint models de gestió» amb els quals ja treballen companyies competidores en el radi curt i mitjà com ara Ryanair, Easyjet i Vueling, una idea compartida pels pilots.

Notícies relacionades

El laude recomana a Iberia rebaixar les sancions a alguns pilots, entre ells els vuit acomiadats, i que les dues parts retirin les accions judicials. Així mateix demana al SEPLA que es comprometi a no convocar més vagues fins a finals de l'any 2014.

Montalvo, que va ser felicitat pel Govern per la seva gestió, es va fer càrrec del cas al mes d'abril després de fracassar Manuel Pimentel en el laude voluntari. El conflicte ha suposat 18 jornades de vaga, la cancel·lació d'uns 2.000 vols i unes pèrdues estimades per la companyia de 50 milions d'euros.