infraestructures en perill

La majoria del Parlament rebutja ampliar terminis de peatges

El Govern haurà d'adoptar mesures en els pressupostos per evitar fallides

Dures crítiques a la proposta de Pastor per salvar autopistes deficitàries de Madrid

1
Es llegeix en minuts
SALVADOR SABRIÀ
BARCELONA

Amb més o menys rapidesa, la majoria de forces polítiques del Parlament (CiU, ERC, SI i, ahir, el PSC) s'han pronunciat en contra de la proposta de la ministra de Foment, Ana Pastor, d'ampliar els períodes de les concessions d'autopistes de peatges rendibles per reequilibrar-ne altres de deficitàries.

Traduït geogràficament, la proposta, que formava part d'un conjunt de possibles solucions exposades per la ministra dimarts passat, equivaldria a pagar més temps peatges a Catalunya, València i el País Basc, sobretot, on hi ha les autopistes més rendibles, per evitar la fallida de nou concessions ubicades a les radials de Madrid i a Andalusia, bàsicament. Després del rebuig del Govern i de CiU a aquesta possibilitat, ahir s'hi va sumar el PSC, on el coordinador a les Corts, Francesc Vallès, va acusar el PP de pretendre «salvar concessionàries d'autopistes ruïnoses» amb els diners dels contribuents catalans.

El cost de les fallides seria d'uns 4.000 milions d'euros. El desequilibri està provocat per la falta d'usuaris i els costos afegits de les expropiacions. A finals del 2010, el Govern socialista, a partir d'una esmena de CiU, va avançar 80 milions a aquestes concessionàries per equilibrar els seus comptes, però aquestes i altres solucions provisionals només van ajornar el problema.

Notícies relacionades

A part de la solució d'allargar concessions, Pastor va anunciar altres mesures per donar «solucions a llarg termini» entre les quals va incloure la possibilitat de treure a concurs les concessions madures, cosa que aportaria diners a les arques de l'Estat a canvi de pagar peatges durant més anys. I va explicar que el Govern està pensant «que Seittsa, que és una empresa pública, pugui comprar valors negatius a les concessionàries amb problemes», que seria equivalent a nacionalitzar-les.

MIG ANY/ La ministra es va fixar un termini de sis mesos per decidir l'opció que s'escollirà. Però fonts de les empreses concessionàries van advertir que en un termini molt més breu s'hauran d'adoptar mesures de suport econòmic per evitar la fallida. Una de les radials de Madrid té vençuts els crèdits amb la banca des de finals del gener i des d'aleshores està negociant ajornaments. Per això donen per fet que en la llei de pressupostos del 2012 hi haurà alguna partida dedicada a aquestes autopistes, encara que torni a ser com a solució provisional.