infraestructures en perill
La majoria del Parlament rebutja ampliar terminis de peatges
El Govern haurà d'adoptar mesures en els pressupostos per evitar fallides
Dures crítiques a la proposta de Pastor per salvar autopistes deficitàries de Madrid
Amb més o menys rapidesa, la majoria de forces polítiques del Parlament (CiU, ERC, SI i, ahir, el PSC) s'han pronunciat en contra de la proposta de la ministra de Foment, Ana Pastor, d'ampliar els períodes de les concessions d'autopistes de peatges rendibles per reequilibrar-ne altres de deficitàries.
Traduït geogràficament, la proposta, que formava part d'un conjunt de possibles solucions exposades per la ministra dimarts passat, equivaldria a pagar més temps peatges a Catalunya, València i el País Basc, sobretot, on hi ha les autopistes més rendibles, per evitar la fallida de nou concessions ubicades a les radials de Madrid i a Andalusia, bàsicament. Després del rebuig del Govern i de CiU a aquesta possibilitat, ahir s'hi va sumar el PSC, on el coordinador a les Corts, Francesc Vallès, va acusar el PP de pretendre «salvar concessionàries d'autopistes ruïnoses» amb els diners dels contribuents catalans.
El cost de les fallides seria d'uns 4.000 milions d'euros. El desequilibri està provocat per la falta d'usuaris i els costos afegits de les expropiacions. A finals del 2010, el Govern socialista, a partir d'una esmena de CiU, va avançar 80 milions a aquestes concessionàries per equilibrar els seus comptes, però aquestes i altres solucions provisionals només van ajornar el problema.
Notícies relacionadesA part de la solució d'allargar concessions, Pastor va anunciar altres mesures per donar «solucions a llarg termini» entre les quals va incloure la possibilitat de treure a concurs les concessions madures, cosa que aportaria diners a les arques de l'Estat a canvi de pagar peatges durant més anys. I va explicar que el Govern està pensant «que Seittsa, que és una empresa pública, pugui comprar valors negatius a les concessionàries amb problemes», que seria equivalent a nacionalitzar-les.
MIG ANY/ La ministra es va fixar un termini de sis mesos per decidir l'opció que s'escollirà. Però fonts de les empreses concessionàries van advertir que en un termini molt més breu s'hauran d'adoptar mesures de suport econòmic per evitar la fallida. Una de les radials de Madrid té vençuts els crèdits amb la banca des de finals del gener i des d'aleshores està negociant ajornaments. Per això donen per fet que en la llei de pressupostos del 2012 hi haurà alguna partida dedicada a aquestes autopistes, encara que torni a ser com a solució provisional.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Mamarazzis Tots els detalls que encara no s'han explicat de la festa de Lamine Yamal: 'casino ladys', 'mini-boys' i clàusules de fins a 2 milions
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El suport a la independència de Catalunya es recupera per primera vegada en any i mig
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: aquestes són les zones sense àrea verda
- Incendi intencionat Els atacants de la mesquita de Piera van utilitzar un accelerador de propagació del foc i coneixien el lloc
- DEMANDA L’Angie, l’autora del ‘crim perfecte’, demana un milió d’euros a Netflix si emet la docusèrie sobre el seu cas