La posició de Londres
La batalla pel nou tractat posa Cameron entre l'espasa i la paret
El 'premier' lluita a Brussel·les amb 'Merkozy' i a casa amb els antieuropeus
Els euroescèptics demanen un referèndum i recuperar poders cedits a la UE
David Cameron està atrapat enmig d'un conflicte que l'obliga a lluitar al mateix temps en dos fronts. El primer ministre britànic lluita a Brussel·les amb Angela Merkel i Nicholas Sarkozy i amenaça de vetar qualsevol proposta de reforma del Tractat de la Unió Europea que pugui perjudicar els interessos britànics i en especial la City de Londres. A casa, Cameron té dintre del seu propi partit els euroescèptics en peu de guerra, que exigeixen el redisseny dels vincles, que actualment uneixen el Regne Unit amb la Unió Europea (UE). L'ala més dretana dels conservadors veu en l'actual crisi l'oportunitat d'or per recuperar alguns dels poders cedits a la Unió Europea. El grup també pretén que qualsevol canvi que hi pugui haver en el tractat sigui sotmès a referèndum, una condicó a la qual Cameron es resisteix.
«LÍNIES VERMELLES»/ «Si no puc tenir el que vull, no dubtaré a vetar un tractat per als 27, perquè si vaig a Brussel·les és per defensar el nostre país», va declarar ahir, poques hores abans de reunir-se amb Merkel i Sarkozy per deixar clares quines són les «línies vermelles» del Regne Unit i les condicions que considera irrenunciables.
Amb la seva advertència de veto, David Cameron pretenia tranquil·litzar els conservadors euroescèptics, però aquests demanen alguna cosa més que promeses i bones paraules. En un article publicat ahir alDaily Telegraph, 30 d'aquests diputats van reclamar al primer ministre britànic que defensi els interessos de la City, davant les mesures «perjudicials» que proposen tant Merkel com Sarkozy.
El sector de serveis financers britànic dóna feina a gairebé dos milions de persones, genera més de 50.000 milions de lliures (58.600 milions d'euros) a l'any i representa el 10% del Producte Interior Brut (PIB) del Regne Unit. Els euroescèptics s'oposen a qualsevol regulació més estreta per part del tàndem francoalemany i a la imposició d'una taxa a les transaccions financeres. «És imperatiu que el Govern lluiti pels nostres interessos, lluitant o bé per un nou protocol europeu, o bé per unes salvaguardes legals específiques per a la Gran Bretanya», deia el text de la carta.
Dimecres a la nit, tres grups diferents de parlamentaris euroescèptics van celebrar una reunió per unir les seves estratègies. Una de les figures més populars dels toriesi contrincant potencialment perillós per a Cameron, l'alcalde de Londres, Boris Johnson, ha reclamat la convocatòria d'un referèndum, en cas que es modifiqui l'actual tractat. Fins i tot el mateix ministre per a Irlanda del Nord, el conservador Owen Paterson, considera el referèndum «inevitable» si es crea una eurozona més integrada.
PRIORITAT ABSOLUTA/ El més xocant de la situació actual és que el mateix Cameron és un euroescèptic, però al mateix temps també és perfectament conscient que la prioritat absoluta en aquest moment és rescatar l'eurozona. Si l'euro s'enfonsa, l'economia britànica també es veurà arrossegada. Però Cameron recorda també com les divisions sobre Europa van esquinçar el Partit Conservador durant la dècada dels anys 90, quan els euroescèptics es van amotinar contra el llavors primer ministre, John Major, durant la ratificació del Tractat de Maastricht.
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Repàs a 10 alcaldes de l’àrea de Barcelona en l’equador del mandat
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Préstecs Emancipació Illa llança una línia de crèdits sense interessos per ajudar els joves a pagar l’entrada del seu primer habitatge
- Perills del mosquit tigre: malalties que transmet i per això has d’avisar si et pica
- Resposta dels conservadors El PP lamenta que Sánchez opti per una "agonia lenta" i rebutja la censura: "Arribarem a la Moncloa d'una manera molt més neta"
- Compareixença a Ferraz Sánchez admet que ha perdut la majoria social i resistirà fins al 2027: "Lliurar el país al PP i Vox seria una irresponsabilitat"
- Perfil Montse Mínguez, els ulls de Salvador Illa a l'equip interí del PSOE després del cas Santos Cerdán
- Preinscripció escolar a Catalunya El 91,5% dels alumnes d'I3 i el 89,6% dels de 1r d'ESO han estat admesos al centre públic demanat en primera opció