Els comptes dels ciutadans
El negoci de prestar diners per arribar a final de mes es dispara
La banca registra un augment dels descoberts i de les comissions que aplica pel servei
Les empreses financeres que realitzen petits préstecs doblen la demanda de mes en mes
L'argument de les firmes de crèdit instantani és que les dificultats de liquiditat derivades de la crisi impulsen el seu negoci. Però és possible que el que justifica l'auge d'aquestes empreses es pugui explicar amb altres paraules: cada vegada és més complicat arribar a final de mes. Sobretot, si la desocupació es dispara i no és possible recórrer a la targeta de crèdit perquè el banc limita els descoberts, si aquests no li permeten cobrar comissió. El cas és que els problemes de molts per poder cobrir les despeses que permeten passar el mes són la plataforma sobre la qual uns altres construeixen un negoci que cada vegada és més pròsper a Espanya.
«Durant l'últim mes hem tingut 600 sol·licituds de crèdit i això vol dir doblar la demanda respecte al mes precedent. Però tot i així, som ben lluny de la competència, que està en unes 2.000 sol·licituds de crèdit al mes». Qui explica la rapidesa amb què evoluciona la demanda és Daniel Alonso, director general de Credit Pocket, una de les últimes companyies que s'han sumat al sector a Espanya.
La financera es va posar en marxa l'any passat, impulsada per quatre socis catalans que han intentat emular l'èxit obtingut per aquest tipus d'empreses en altres països europeus. Tant és així que una bona part de la mitja dotzena de companyies que operen a Espanya estan controlades per firmes
internacionals.
La finlandesa Ferratum (la marca espanyola és Creditomovil) es va instal·lar el 2008 a Màlaga. «El crèdit instantani s'està desenvolupant a Espanya en la mateixa mesura en què penetra internet», explica Luis García, responsable de l'oficina espanyola d'aquest grup, que està situada a la ciutat andalusa.
POCA TRANSPARÈNCIA / Creditomovil no ofereix xifres sobre la seva activitat. Tot i que ha sol·licitat una fitxa bancària, la transparència no és el punt fort del sector. Tot i així, García revela que durant el primer semestre de l'any la firma va tancar els seus comptes amb un volum de crèdit de dos milions d'euros. «L'expectativa no és doblar per acabar l'any. És triplicar», comenta García.
No s'ha d'oblidar que el volum màxim dels crèdits són de 400 euros i que la mitjana estaria al voltant dels 200 euros. Dos milions d'euros signifiquen pràcticament 10.000 crèdits concedits durant el primer semestre. Però aquesta xifra només és una petita part del volum de crèdit que es demana. «La majoria de sol·licituds es deneguen», explica Alonso.
La raó principal és que el client figuri al fitxer d'ASNEF, on es registren els pagadors morosos. És condició sine qua non no figurar entre els inscrits, encara que només sigui perquè una falta d'entesa amb la companyia de telefonia mòbil hagi provocat la inscripció a ASNEF. Les companyies es guien per aquest fitxer per concedir el préstec. Més enllà d'aquesta dada no es demana gaire informació suplementària: que el demandant tingui més de 21 anys, que hagi pagat els crèdits anteriors, si és que en va demanar, i que no pertanyi a una família que ha sol·licitat altres préstecs en el mateix moment. «A un jove de 19 anys que ens demana un préstec un dissabte a la nit no l'hi concedim. Tampoc volem que una família s'endeuti més del compte, de manera que no concedim préstecs a diversos dels seus membres a la vegada», explica García.
No cal dir que els que recorren a aquest tipus de préstecs ho fan per cobrir una urgència que no poden satisfer d'una altra manera, ja que el banc habitual no els dóna més marge d'endeutament, cosa que no vol dir que les entitats bancàries renunciïn a fer negoci amb les dificultats dels clients per cobrir despeses ordinàries o extraordinàries. «Augmenta el nombre de descoberts en la mesura en què també s'incrementa el nombre de clients», comenta el responsable de l'àrea de clients d'una entitat financera catalana.
Al marge de la proporcionalitat, les entitats financeres són conscients que els clients tiren una mica més dels números vermells. No hi ha problema quan es té assegurat el cobrament de la nòmina. «Sabem que el client respondrà i cobrirà el descobert», comenta el responsable comercial d'una entitat financera. En aquest cas, el descobert es tracta com un servei del banc. El seu cost pot rondar el 15%. Sempre serà inferior a l'interès que apliquen les firmes de crèdit ràpid. Per a un préstec de 300 euros, el client pot arribar a tornar 400 euros. La quantitat no és alta, però el tipus d'interès és estratosfèric. Sens dubte, l'últim recurs financer té el seu preu.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Sessió de control Illa esquiva l’«ordinalitat» però garanteix que complirà «tot el pactat» amb ERC sobre el finançament català
- Avenç científic La recerca d’un tractament per a una nena amb un càncer agressiu obre una bretxa d’esperança davant una malaltia minoritària
- Infraestructures La Zona Franca invertirà 40 milions en la seu de Salut Pública de BCN
- Transports El Govern facilita la venda de Talgo a Sidenor amb l’entrada de la SEPI
- Junta general Inditex obrirà botigues a l’Iraq i inverteix en l’‘start-up’ Theker Robotics