per primera vegada des del 2004

El Japó intervé per debilitar el ien

El Govern nipó pretén protegir amb aquesta mesura les exportacions

La Borsa de Tòquio tanca amb un repunt del 2,34%, el nivell més alt del mes

Un home camina avui a Tòquio davant un tauler electrònic amb els índexs de la borsa.

Un home camina avui a Tòquio davant un tauler electrònic amb els índexs de la borsa. / EFE

2
Es llegeix en minuts
EFE

La pujada del ien davant el dòlar fins a nivells rècord en 15 anys ha forçat avui la primera intervenció del Japó en el mercat de divises des del 2004, dirigida a protegir una economia molt dependent de les exportacions.

Després que el dòlar es depreciés avui fins a 82,88 iens, el seu nivell més baix des de maig del 1995, el Ministeri de Finances japonès ha ordenat per sorpresa una venda massiva de iens i compra de dòlars que ha portat la moneda verda a superar la barrera de les 85 unitats.

La intervenció ha estat efectuada de forma unilateral per les autoritats nipones i recolzada pel Banc del Japó (BOJ), que ha expressat el seu desig que contribueixi a un tipus de canvi estable.

Un entorn marcat pel baix consum

Des de principis d'any, la moneda japonesa s'ha apreciat un 10% davant el dòlar, quan les multinacionals contemplen un tipus de canvi del voltant de 90 iens i en un entorn econòmic marcat pel lent creixement i una deflació que retreu el consum.

Encara que Tòquio no ha precisat la seva escala o durada, agents de borsa citats pel diari econòmic Nikkei han explicat que la venda inicial ha pogut arribar a 300.000 milions de iens (2.725 milions d'euros) i que les autoritats nipones seguiran comprant de forma intermitent durant el dia.

Al tancament del mercat de divises de Tòquio, el dòlar es cotitzava a 85,45 iens, davant els 83,21 iens d'ahir, mentre la divisa japonesa es depreciava també davant l'euro, que es va intercanviar en 110,97 iens davant els 107,33 de dimarts.

Repunt de la borsa

La Borsa de Tòquio, que havia obert a la baixa, ha aplaudit la decisió de les autoritats monetàries al tancar amb un repunt del 2,34 per cent, fins al seu nivell més alt en un mes.

Notícies relacionades

La mesura s'ha pres l'endemà que el primer ministre japonès, Naoto Kan, fos confirmat en el càrrec en una elecció interna del seu partit, cosa que ahir va incentivar encara més la compra de iens, ja que fins ara s'havia mostrat reticent a intervenir.

El ministre de Finances, Yoshihiko Noda, ha explicat que el Japó "no pot tolerar els efectes de l'apreciació del ien en la seva economia", i ha avançat que podrien prendre mesures addicionals si ho consideren necessari. Les multinacionals nipones han acusat la ràpida apreciació de la seva divisa des de l'inici de la crisi econòmica, que fa les seves exportacions menys competitives i danya els seus beneficis una vegada repatriats.