estratègies de desenvolupament de les grans companyies de distribució tecnològica
Media Markt duplica en cinc anys l'àrea comercial a Espanya
El grup de venda d'electrodomèstics passa de 3.000 a gairebé 7.000 empleats
La multinacional mantindrà el ritme d'expansió dels últims exercicis
Amb l’obertura de l’última botiga, de 2.500 metres quadrats, al centre comercial Splau, a Cornellà, Media Markt reforça una expansió que és motiu d’estudi a les escoles de negoci. En només cinc anys, el grup Media Saturn, que és el propietari de la companyia de botigues d’electrodomèstics, ha duplicat tant el nombre de treballadors (de 3.000 el 2005 a 6.960) com la superfície d’àrea comercial (de 72.356 metres quadrats a 150.496). Des que va desembarcar a Espanya el 1999, el grup s’ha situat entre els tres principals del sector d’electrodomèstics per facturació.
Media Saturn és un gegant dins d’un altre. Comprèn les botigues de Media Markt i de Saturn (aquestes darreres s’han implantat més tard a Espanya i no n’hi ha cap a Catalunya), i alhora forma part del grup alemany Metro. L’any passat, Metro va facturar 65.600 milions d’euros a tot el món (va baixar un 3,6% respecte del 2008) i Media Saturn va ser l’única marca del grup que va créixer (un 3,7%, fins als 19.623 milions).
Media Markt és el que els experts denominen uncategory killer, és a dir, un assassí de categoria. Una expressió que descriu gràficament la seva característica principal: quan apareix en un mercat, arrasa. Una denominació que també podria englobar empreses com Ikea.
CRÉIXER EN PLENA CRISI / Els seus plans de creixement no s’han aturat amb la crisi. A Espanya, Media Markt té 53 botigues, nou de les quals a Catalunya, i ha sumat un mínim de quatre establiments per any. «Un ritme que hem pogut mantenir fins i tot el 2009, que ha sigut un any amb una conjuntura econòmica complicada», afirmen fonts de la companyia. L’objectiu és seguir mantenint «la mateixa política d’expansió».
La clau de l’èxit radica, sobretot, en la política de preus, acompanyada d’una estudiada estratègia de màrqueting. «Hi ha gent que afirma que Media Markt funciona bé perquè compra molt i pot negociar millor els preus, però el que no saben és el màrqueting de fons. És veritat que compra molt, però perquè ven molt. El que Media Markt sap fer és vendre bé», afirma el professor de canals i productes d’Esade Gerard Costa.
L’efecte sobre la competència és immediat. Quan obre una botiga, els preus de la zona baixen automàticament fins a un 15%. Els que es resisteixen a abaixar-los opten per l’especialització o per millorar l’atenció al client. Les botigues petites són les que en surten més mal parades, i moltes s’agrupen en centrals de compra. Cadenes com Miró i Expert resisteixen millor. «Si el 1996 hi havia 18.000 botigues independents d’electrodomèstics, 10 anys després no arribaven a 10.000, agrupades en centrals de compra», recorda Costa.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Tramitació La nova ordenança de civisme supera el primer tràmit
- Sector elèctric Iberdrola reforça la seva liquiditat amb una línia de crèdit de 2.500 milions
- Perfumeria i cosmètica Puig factura 2.299 milions el primer semestre, un 7,6% més
- Construcció Habitatge insta les comunitats a pactar un nou pla de 6.660 milions
- Anàlisi i predicció de BBVA Research L’economia catalana alentirà el seu creixement fins a l’1,5% el 2026