Claudi Biern, Fundador de BRB Internacional

Del Naranjito al segle XXI

El prolífic creador d’animació infantil per als ‘baby boomers’ dels 60 i 70 reneix amb la producció de nous formats, amb els videojocs ‘online’ i amb la promoció teatral

Claudi Biern, a les oficines de l’empresa a Barcelona.

Claudi Biern, a les oficines de l’empresa a Barcelona. / GUILLERMO MOLINER

2
Es llegeix en minuts
MANEL TORREJÓN
BARCELONA

El fundador de BRB Internacional, Claudi Biern (68 anys), encomana energia i optimisme. «Els creatius no es jubilen mai», dictamina un dels artífexs de l’imaginari dels baby boomers espanyols, els que es van criar amb el sorollet de fons d’una carta d’ajust ja en colors i amb la companyia d’unes sèries d’animació d’audiències milionàries que, després de la irrupció de les privades, no es van tornar a repetir mai més. Biern va portar

sèries com a representant de drets —L’abella Maia i Marco—, com a distribuïdor --Mazinger Z, el dels «punys fora»— i com a productor —Ruy, El pequeño Cid, Naranjito, David el Gnomo, La volta al món de Willy Fog, D’Artacan y los tres mosqueperros, etcètera.

Un catàleg per a la nostàlgia, si bé Biern potser està vivint ara una segona època daurada, aquesta vegada amb el suport del seu fill Carlos. Com moltes altres empreses del sector, BRB va ser sorpresa pel brusc canvi de rumb del mercat. «Van arribar les televisions temàtiques d’animació, les generalistes van perdre interès en aquesta oferta i els nens van guanyar habilitat amb el zàping i van passar a disposar de més opcions d’oci: consoles, internet, mòbils, etcètera». Bregat als seus inicis en els departaments de màrqueting de multinacionals del gran consum, com Unilever, Biern va veure que tocava anar a buscar el consumidor (el teleespectador de zero a 18 anys), perquè aquest no vindria així com així. Sabia que els temps en què tota la família s’aplegava al sofà per veure un gnom bonàs ja s’havien acabat.

Notícies relacionades

Així que, tornada a l’efervescència. Aquesta vegada amb productes d’acord amb els temps. Les versions de la literatura clàssica d’aventures —de la qual es declara fan— donen pas a sèries menys denses, de pocs minuts, cosa que facilita el seu encaix en les competitives televisions temàtiques i als pocs espais que deixen les televisions generalistes a l’animació infantil. En producció hi ha quatre sèries —Suckers, Papawa, Kambu y Khuda-Yana— i un llargmetratge a partir de la sèrie Bernie. Una audàcia en aquests temps que corren, això de fer una pel·lícula, que Biern relativitza: «Tenim televisions ja compromeses».

El Claudi Biern del segle XXI també ha donat resposta al moment del sector amb diversificació. Distribueix videojocs online —s’uneix així a l’enemic— i s’ha fet promotor teatral: «Vaig agafar exemple de la indústria del disc que, en contrast amb l’auge de la pirateria a internet, és capaç d’esgotar les entrada dels concerts». L’octubre del 2008 va portar a Madrid el musical de Willy Fog, el reinventat personatge de Jules Verne, i ha disfrutat d’èxit de taquilla i crítica (premi Gran Vía al millor musical infantil).