POLÈMICA SOBRE L'OFERTA EN L'ALIMENTACIÓ

La Generalitat critica l'abús de les marques blanques als súpers

El conseller Llena sosté que aquests articles treuen espai a la producció local

La distribució replica que els clients reclamen més productes assequibles

3
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ
BARCELONA

El conseller d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Joaquim Llena, va obrir ahir foc contra la presència cada vegada més abundant de les marques blanques als lineals dels supermercats i les va acusar directament de "posar en dificultats les marques tradicionals".

En les seves manifestacions al fòrum Nova Economia de Barcelona, Llena va advocar per "trobar un equilibri" entre aquests dos tipus de referències, perquè les marques blanques "comencen a crear vincles amb el consumidor", que les interpreta com a bones, però resulten perjudicials per al productor en origen perquè "el pot deixar sense ales" per poder invertir en innovació i en desenvolupament.

En la seva opinió, hi ha un "cert abús" d'algunes grans superfícies respecte a les seves marques pròpies, amb casos que arriben fins al 40% i el 50% de l'espai de venda als lineals, i aquest fet ha causat l'alarma dels productors, alguns catalans, però dels quals no va donar noms.

El conseller va destacar l'important paper que juga la indústria agroalimentària en l'economia catalana, i el fet que segueixi sent un sector que augmenta l'ocupació, encara que lleugerament (el 0,4% el 2008), quan la indústria ha reduït l'ocupació el 7,2%. Segons les seves dades, Catalunya és el primer clúster agroalimentari europeu en vendes i el que genera més ocupació, uns 200.000 llocs de treball directes i indirectes.

MARQUES DOBLES

En el rerefons de les declaracions de Llena hi ha decisions com la iniciada a finals del 2008 per Mercadona de reduir el 10% de les seves referències, la majoria de marques conegudes, per abaratir els preus. Entre els damnificats hi figuren noms com Nestlé, Danone, Campofrío, Calvo i El Caserío, que també s'han vist desplaçats d'altres establiments per marques de grafisme i envasos fins i tot semblants als més coneguts. Altres cadenes de supermercats, com Caprabo i Carrefour, van anunciar llavors a aquest diari la seva intenció de no afegir-se a la iniciativa.

"No tenim intenció d'augmentar la presència de les nostres marques als lineals més enllà del 20%, tot i que és cert que hi ha competidors que tenen el 30% i fins i tot el 50% de productes de marca pròpia. Però nosaltres apostem per la varietat i la qualitat", va assegurar ahir Francisco Javier Quiles, director corporatiu dels supermercats Consum, que compta amb més de 150 establiments a Catalunya. El directiu recordava que moltes grans marques d'alimentació també produeixen per als supermercats, "i la qualitat és la mateixa, encara que pot variar el gust".

SOLUCIÓ LOCAL

La patronal Associació de Cadenes Espanyoles de Supermercats (ACES) va aprofundir en la mateixa línia. "La marca de la distribució és una oferta més, però si els consumidors la prefereixen és perquè els ofereix prou confiança i la relació qualitat-preu és acceptable", va afirmar Aurelio del Pino, director general de l'associació. "A més, els proveïdors de les marques de distribució formen part del teixit industrial espanyol, i aquesta és una opció interessant per a aquells fabricants locals que no volen invertir a desenvolupar la seva pròpia marca".

Del Pino assegura que les marques blanques --per a alimentació però també en neteja i cosmètica-- no són una opció forçosa de les grans superfícies per millorar els marges comercials perquè s'estalvien una baula en la cadena. "És una cosa que demana el consumidor i l'estalvi prové del màrqueting, però en productes així el marge no és gaire alt. Ningú dóna duros a quatre pessetes", afirma. Pel representant de la patronal, és "la capacitat de negociar amb els proveïdors" la que dóna el marge de negoci.

Notícies relacionades

DEMANDA DEL CONSUMIDOR

No obstant, la presència de les marques blanques als lineals augmenta. Els consumidors les prefereixen en època de crisi, conclouen els estudis de consum. Segons TNS Worldpanel, les marques blanques ja suposen el 32,5% del negoci total d'alimentació i drogueria a Espanya, incloent-hi les begudes i excloent-ne els aliments frescos. La despesa total va suposar el 12% més que l'any 2007. I, curiosament, van augmentar el seu preu el 9% mentre que la resta del sector ho va fer el 5%. Catalunya és la segona comunitat autònoma que més gasta en marques blanques, després d'Andalusia.