DESENVOLUPAMENT DE L'ACCÉS A LA SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ

Les operadores desafien el 'wi-fi' amb la connexió a internet mòbil

El desplegament del sistema HSDPA competeix amb els punts sense fil en comoditat i ingressos

Les empreses que ofereixen accés sense cables es consoliden sense resoldre la itinerància entre xarxes

3
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ
BARCELONA

Les operadores de telefonia mòbil estan disposades a arruïnar el negoci d'internet per connexió sense fil (wi-fi) abans d'haver-lo consolidat. La intenció de desplegar connexions a la xarxa des del telèfon mòbil cada vegada més ràpides permetrà als seus clients connectar-se des de qualsevol lloc sense haver d'estar buscant punts d'accés i sense que surtin de la seva xarxa. Tot i això, s'han trobat amb un mercat incipient, amb més de 3.600 punts de connexió de pagament a Espanya i uns 3.600 més de públics, que lluita per mantenir un esquema de serveis i preus tot i no haver resolt qüestions clau com la transferència de clients entre les xarxes de les operadores (roaming).

Vodafone, Orange i Movistar tenen tarifes planes de connexió a internet en mobilitat amb 3G (UMTS) i 3,5G (HSDPA i HSUPA) que aspiren a competir amb els preus i serveis de les connexions sense fil. La cobertura d'aquestes tecnologies ja arriba a la majoria de les zones urbanes. La xarxa 3G de Vodafone ja és només 3,5G i la seva millora, la HSUPA, encara més ràpida, ja arribat al 47% de la població, és a dir, a 21 milions de persones. L'operadora, que té 16 milions de clients, declara més de cinc milions d'usuaris amb dispositius 3G. A Telefónica, només el 16% dels seus 23 milions de clients té dispositius 3G. Això dóna uns 3,7 milions d'usuaris avançats. La seva xarxa HSUPA cobreix totes les poblacions de més de 20.000 habitants i aspira a arribar a les de més de 15.000 al 2010. Orange, amb 1,6 milions de clients de 3G, arriba al 78% de la població amb HSDPA i al 28% amb HSUPA, a través de tots els municipis de 25.000 habitants de diverses comunitats autònomes, entre elles Catalunya.

NEGOCI PARAL.LEL

Les operadores, en paral.lel, disposen dels seus propis serveis de connexions sense fil públiques: Movistar, gràcies als punts d'accés de Telefónica, i Vodafone i Orange, per acords d'ús amb Kubi Wireless, que les eximeix d'invertir en aquesta forma d'accés. "Són tecnologies compatibles, però la nostra prioritat és internet mòbil, encara que tenim 200 punts d'accés sense fil (hotspots)", asseguren a Vodafone.

Telefónica, que va entrar amb força en el negoci delshotspotsfa uns anys, també considera "complementaris" tots dos sistemes. La companyia té 2.154 punts a tot Espanya, dels quals 288 són a Barcelona. Es distribueixen per hotels, restaurants de menjar ràpid, cases rurals, oficines de turisme, palaus de congressos i clubs nàutics, i per a l'operadora és un servei "comparable al de les cabines telefòniques".

A Espanya, les companyies d'accés sense fil a internet han buscat sobretot el client de negocis a través d'instal.lar els seus punts d'accés en hotels, aeroports i recintes firals. "No es pot negar que la competència del mòbil afecta, però les seves tarifes no són completament planes i dintre dels edificis és més atractiu elwi-fi", explica Lidia Caba, directora de màrqueting de Kubi Wireless.

PUNTS ESTRATÈGICS

Notícies relacionades

El Grup Awa, en canvi, ha optat per instal.larhotspotsa les gasolineres i centres comercials amb el nom d'Akiwifi, a més de proveir infraestructura tecnològica per a altres empreses i administracions. "Som la Infovía delwi-fi", assegura Ángel Gallardo, conseller delegat d'Awa, en referència a l'accés sobre el qual es va construir la internet actual a Espanya. El seu model combina targetes prepagament amb accessos gratuïts gràcies a publicitat i patrocinis.

Cap d'ells ha aconseguit resoldre una cosa que les telefòniques fa temps que utilitzen, com a mínim a l'estranger, i és que un client pugui fer servir diferents xarxes amb un únic compte, cosa que deixa el negoci en mans del més gran o del que tingui els accessos més estratègics. Tampoc els preus els fixen plenament les operadores, sobretot en hotels. "Ara ja no es creen tants punts d'accés però en canvi són més rendibles, perquè hi ha més usuaris", explica Caba.