Crawford Combursa, equips de càrrega i descàrrega

Parets, capital del moll

2
Es llegeix en minuts
MANEL TORREJÓN / BARCELONA

Parets del Vallès serà a finals d'any una mena de capital europea del moll de càrrega, aquella infraestructura tan important com els camions i les autopistes per a la logística i el comerç. Sense càrrega i descàrrega, no hi ha mercadeig. El grup suec Cardo, que a través de la seva filial Crawford encapçala el mercat europeu dels equips per a molls de càrrega i de les portes industrials, ha confiat a les seves instal.lacions del municipi vallesà, l'antiga Combursa, el centre mundial d'excel.lència de docking (indústria del moll).

"Quan es completi la implantació d'aquesta competència, mourem més de 100 milions d'euros des de Parets: controlarem les factories d'Espanya, Romania, França, Suècia, l'Aràbia Saudita i la Xina, i els proveïdors d'Estònia i Polònia", explica Carel Lammers, director general de Crawford Combursa, la nova filial a Espanya. La flamant subsidiària resulta de la integració de Combursa, firma catalana adquirida pel grup Cardo el 2006.

Combursa, des de la seva fundació el 1978, va marcar els estàndards --les longituds de les rampes, és a dir, dels fossats d'obra-- de l'activitat a Espanya. Si val el símil, va establir una cosa semblant al singular ample de via ferroviari espanyol. En el cas de Combursa, la preeminència de les mides de les seves rampes li van permetre consolidar-se en el mercat, fins que el 2001 va arribar a una situació d'una certa extenuació, en la qual van veure una oportunitat les entitats de capital risc MCH i 3i. Es van quedar tot el capital: van robotitzar processos, van professionalitzar el negoci i van posar èmfasi en l'exportació. El 2006 van vendre a Cardo, que a més de fixar la seu europea de docking al Vallès ha refermat l'aposta pels mercats exteriors: les vendes a l'estranger van suposar el 30% de la xifra de negoci del 2006 (més de 30 milions), per sobre del 20% del 2005.

Així mateix, Cardo ha enfortit en el seu negoci espanyol l'activitat de postvenda, que aporta més recurrència als ingressos: "Ha passat de l'11% de la facturació el 2005 al 26% el 2006", diu Lammers. Aquest reforç és comú a tot el grup: "A Suècia hem començat a mantenir tots les portes i mecanismes de tancament de les estacions de servei de Shell".

A diferència d'altres activitats industrials, la de Crawford Combursa s'ha beneficiat del trasllat de fàbriques. "Aquest fenomen suposa més activitat logística, que alhora exigeix la creació de més punts de càrrega i descàrrega". Una única comanda pot representar fins a 100 slots o punts: la complexitat és tan gran que es requereix un software específic desenvolupat per la companyia. Avui el sector logístic i de transport absorbeix el 60% de la demanda de la filial en equips per a molls de càrrega. En portes industrials, aquest percentatge és inferior. Altres grans clients són la indústria de l'automoció i els grups de distribució alimentària.

Notícies relacionades

La presa de control de Cardo ha estimulat la innovació en el producte --millors resistències, més funcionalitat, més seguretat per a l'operari-- i el desenvolupament de rampes especialitzades per sectors. "Estem canviant una tendència que estava convertint el producte en una commodity", assenyala Lammers en al.lusió a la producció d'equips amb poc valor afegit. "Per exemple, en el sector de l'alimentació fabriquem molls molt aïllats tèrmicament perquè no es registrin canvis de temperatura".

Crawford Combursa té un parc instal.lat a Espanya d'uns 100.000 punts de càrrega i portes industrials. Cada any comercialitza unes 5.000 unitats.