Bodegas Roda fabrica els olis Dauro i Aubocassa

Olis de premis Nobel

2
Es llegeix en minuts
MANUEL CABELLO / BARCELONA

FILOSOFIA DEL VI

Bodegas Roda va aplicar el concepte enològic del 'château' per convertir els seus olis en referents culinaris.

L'empresa va produir 82.500 litres d'oli el 2006 i va exportar la meitat de les seves ampolles a més de 40 països.

Quan un oli es defineix com a"suc de fruita fresca en el seu moment de saó"queda patent que s'està davant d'un producte especial. I si un fabricant aconsegueix, a més, que un dels seus olis sigui seleccionat per confeccionar el sopar de gala dels premis Nobel en quatre de les últimes cinc edicions, aquest producte es converteix en un referent de l'alta gastronomia. És el que els ha passat a Mario Rotllant i Carmen Daurella (membre de la família Daurella, propietària de Cobega, l'empresa catalana concessionària de la Coca-Cola). Tots dos són els propietaris de Bodegas Roda, productora dels olis Dauro de l'Empordà i Aubocassa de Mallorca.

"Tot va començar el 1994, quan van proposar als propietaris fer- se càrrec de dues finques: Dauro, ubicada a l'Empordà, i Aubocassa, a Manacor",explica el director general de Bodegas Roda, Agustín Santolaya."Es va pensar a produir un vi blanc, però després es va optar per plantar oliveres per produir un oli de gran qualitat, aplicant els coneixements que teníem del vi",afegeix.

Aquesta aposta va coincidir amb el període en què aquest producte bàsic de la dieta mediterrània va ser reconegut pels beneficis que té per a la salut."L'oli d'oliva va passar de ser un producte sense glamur a tenir valor afegit. També hi va contribuir que a Espanya hi havia més cultura gastronòmica i més poder adquisitiu",explica Santolaya.

A augmentar el prestigi de l'oli també hi va ajudar l'aplicació del model francès d'elaboració del vi conegut com achâteau,que consisteix en la producció d'oli procedent d'oliverars plantats en una mateixa finca."Això ens va permetre protegir-nos i diferenciar-nos d'altres empreses del sector",assegura el responsable de Roda. Només cinc empreses productores d'oli reben a Espanya aquesta distinció.

Els olis produïts per aquest celler, que té la seva seu a la localitat d'Haro, a la Rioja, es dirigeixen a"un públic selecte",de manera que només es distribueixen a restauradors i a botigues d'alimentació de qualitat, les delikatessen."No descartem entrar en la gran distribució, però sempre que sigui en espais reservats a productes de qualitat",apunta Santolaya.

¿La diferència entre Dauro i Aubocassa?"L'oli, igual que el vi, és un transmissor del paisatge on creixen les oliveres. El gust i l'aroma de cadascun estan donats pels elements que caracteritzen la terra que els envolta",afirma Santolaya. El tipus d'oliva utilitzat també marca la diferència.

Notícies relacionades

Japó i Alemanya

Per entrar en la gran distribució, Roda a més a més hauria d'augmentar la producció. El 2006, va aconseguir una producció de 125.000 ampolles (de mig litre) de Dauro i 40.000 d'Aubocassa, encara que espera arribar aviat a duplicar aquestes xifres. La meitat es va exportar a més de 40 països (el Japó i Alemanya són els seus mercats principals) i l'empresa es proposa ara comercialitzar els seus olis en mercats com els Emirats Àrabs i l'Índia. La facturació del negoci de l'oli va arribar al milió d'euros l'any passat, un 12% del volum global del celler.