Emprenedors

Munich, a Capellades

2
Es llegeix en minuts
MANEL TORREJÓN / BARCELONA

En els primers anys 90, Xavier Berneda va aparcar el seu Seat Panda a la porta de les més remotes botigues esportives d'Andalusia. El descendent de la saga fabricant de les botes de futbol Munich era llavors un aleví en la disciplina comercial. Es va saber espavilar. Encara que li faltava ofici, li sobrava desimboltura. Així que, quan se li llançaven a sobre amb queixes per al seu avi, fundador i llavors encara al capdavant de la firma, els aclaria que parlaven amb el nét i que, si no venia, el "desheretaven". No n'hi havia prou de congeniar. "A Andalusia el que s'estila és el tracte amistós, però s'havia de demostrar que podien confiar en tu".

Des d'aleshores, Xavier Berneda no ha deixat de vendre. La venda més important la va fer a la seva pròpia família. El 1999 ell i el seu germà David van convèncer el seu pare i el seu oncle per diversificar- se cap al calçat de carrer i informal. Encara que ja fabricaven a la Xina, els asiàtics estaven fent mal. "I a més, els nens ja preferien la PlayStation al futbol". Els van advertir: "A veure què feu". Però la jugada va sortir rodona. Gol per l'esquadra. Els Berneda, una longeva dinastia de l'equipament futbolístic --Kubala i Sotil ja portaven les seves botes--, han metamorfosat Munich en una icona de la moda a Europa.

Com Volkswagen va fer amb el Beetle i BMW amb el Mini, la saga catalana va renovar el Goal, un model de futbol sala dels 70. El redisseny va agradar, així que avui el 40% del mig milió de parells que produeixen a l'any són per a fashion victims disposades a gastar- se des de 120 fins a 300 euros (edicions limitades) en unes vambes. Les Munich es veuen en el show business. I també les calcen empresaris a l'última, com el vicepresident de Fiat, John Elkann Agnelli, tot un assidu (Itàlia genera el 25% de les vendes, 10 milions d'euros el 2006).

Xavier Berneda és l'artífex d'aquest salt, en què ha posat molt de la seva personalitat. És de verb desimbolt, amb el comentari jocós sempre a punt. Si vengués sabates de pell artesanes aquest estil no encaixaria. Però amb les Munich, sí. Ell se sent còmode en un negoci en què els coolhunters (caçadors de tendències) tenen molt a dir. "En tenim un al Japó, però no tot es pot importar. El groc cridaner amb fúcsia potent que allà triomfa aquí no arrela". Acèrrim defensor de la roba casual, sol calçar, és clar, unes Munich. I al seu armari no hi falten uns jeans esquinçats. O jerseis modernets. "Guanyen pes les professions sense corbata", apunta.

Notícies relacionades

A l'empresa ha fet de tot. Es va forjar com a comercial, va arrencar la producció a la Xina i va portar l'esponsorització de futbolistes de Primera Divisió, etapa de la qual guarda amistat amb Pacheta (Espanyol). "Va venir al meu casament. I ara que treballa en una firma de portes, m'ha venut uns porticons".

Berneda aprofita els viatges a l'estranger (que en són uns quants, perquè exporten el 60%) per fer parapent. "Ara m'estic traient el títol per a biplaça".