Una tendència alimentària en alça
"No és per no cuinar, és perquè així puc anar variant"
Els espanyols també valoren la visibilitat del producte a través de l’envàs
Els patrons de consum dels espanyols s’estan adaptant per conveniència, per escassetat de temps i per falta d’habilitats culinàries. Les pizzes, les amanides elaborades i a punt per amanir i menjar i els batuts i iogurts bevibles són els productes que més creixen.
La María del Carmen té 76 anys i cuina de tota la vida. Ho va fer mentre treballava com a professora d’institut i criava les seves tres filles i ho continua fent ara, perquè tot i que d’un temps ençà viu ja sola amb el seu marit, per casa seva no deixen de passar gairebé diàriament filles i nets. "I jo, la veritat, he sucumbit al plat preparat, ¿què vol que li digui?", admet mentre mira d’escollir entre l’assortiment d’amanides de pasta, arròs o patates que s’exhibeixen al taulell de la botiga de barri a la qual acudeix regularment.
"No és per mandra o per no cuinar, que és una cosa que sempre m’ha agradat, és perquè així podem anar variant més el menú", afegeix la dona, que finalment opta per un generós tros de lasanya de carn i verdures. "¡És que avui ve a menjar el petit de la meva filla petita i aquest s’empassa el que no està escrit!", es justifica.
Per conveniència, per falta de temps o per falta d’habilitats culinàries, el cas és que els plats preparats estan canviant els patrons de consum dels espanyols, segons recollia un estudi que ha portat a terme l’associació empresarial Aecoc titulat Alimentació de conveniència-Ready to eat. Aquí s’assenyala, per exemple, que el 56% dels ciutadans consumeix productes a punt per menjar per falta de temps, mentre que un 46% afirma que consumiria més productes d’aquest tipus si l’oferta de receptes sanes fos més àmplia.
És el cas de l’Arnau i de la Laura, una parella d’uns trenta anys de Barcelona, d’aquestes que es nota que es cuiden i que estan omplint el carro amb amanides de diferents combinacions i cremes de verdures, en la seva compra setmanal en un supermercat de la capital catalana. "Tots dos mengem a la feina, cada un a la seva, i per això ens resulta còmode aquest tipus de productes... Després els sopars ja els fem a casa i mirem de cuinar nosaltres", diu ell. "Tot i que és cert que de vegades recorrem a sushi o hummus que també comprem preparat", admet ella.
Les pizzes, les amanides elaborades i preparades per al consum i els batuts i iogurts bevibles són els productes que més creixen, segons l’enquesta d’Aecoc, tot i que el panel de consum alimentari del Ministeri d’Agricultura i Alimentació assenyala que un dels segments en auge és el de les sopes i les cremes refrigerades, entre les quals s’inclouen els gaspatxos i salmorejos, molt populars a l’estiu.
El caprici o el plaer
Això sí, els espanyols també valoren la visibilitat del producte a través de l’envàs. "Mentre que els embalatges opacs remeten a l’artificial, els transparents transmeten confiança i el consumidor percep que té més control sobre el que està comprant", observa l’estudi d’Aecoc. Altres aspectes importants de l’envàs són la mida, sobretot el nombre de racions que inclou, i que es pugui tornar a tancar mantenint les propietats del producte. "En el nostre cas, per exemple, són clau els productes monodosi, per a una sola persona", esgrimeix aquesta parella de Barcelona.
De vegades, el criteri de la salut perd importància en el procés de compra de plats preparats. I deixa pas al caprici o el plaer. "El meu marit, amb l’edat, s’ha tornat cada vegada més primmirat amb el menjar i, a més, insisteix a no voler repetir plat d’un dia per l’altre, perquè diu que li cansa", argumenta per la seva banda la jubilada María del Carmen, que demana també una ració de cargols amb salsa en la seva compra a la rostisseria del barri. "Això no significa que el consumidor no sigui conscient, però elegeix segons la necessitat del moment", assenyala l’estudi de l’associació empresàrial.
El Víctor, de 73 anys acabats de complir, no és gaire amic dels precuinats, però en canvi també opta de vegades per demanar al súper on compra habitualment al barri d’Horta una peça de la peixateria, una orada en aquest cas, perquè l’hi preparin al forn a la mateixa peixateria. "Són deu minuts i només t’afegeixen l’extra de les safata, 0,45 cèntims. És fresca i és deliciosa. Li posen oli, all i julivert. Així no embrutes el forn a casa i t’evites les olors", diu.
En fi, en l’actual context d’inflació, els ciutadans busquen la conveniència. Així es conclou, almenys, de les dades extretes del webinar Demand moments, tangibilitzant l’estratègia de creixement, realitzat per la consultora Kantar, que indica que el 17% dels productes de la cistella de la compra són triats per aquesta necessitat. Kantar assegura, a més, que els retailers i marques que cobreixen aquestes necessitats guanyen més quota de mercat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- El somriure de l’‘Un, dos, tres…’ que va viure amb el dolor
- Els Boixos Nois, la cara catalana del fenomen ultra
- Educació a catalunya Mireia Dosil i Carles Granell: "Urgeix un grau d’Educació Matemàtica i l’especialitat a primària"
- Catalunya es proposa integrar la immigració barri a barri
-
Ofert per
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Benestar i ocupació I ara, salut mental a la feina
- El Barça suma una treballada victòria en la visita al Laguna Tenerife (91-95)
- Ruth Chepngetich firma una marató per a l’eternitat
- Sinner reafirma el número 1 de l’any al guanyar Djokovic