Alimentació

Gyozas de carn, poke de salmó i ensaladilla russa, els ‘plats tendència’ en els enviaments a domicili

Gyozas de carn, poke de salmó i ensaladilla russa, els ‘plats tendència’ en els enviaments a domicili
3
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

Alguns perquè simplement estan de moda, com les gyozas de carn, el poke de salmó, la quesadilla de pollastre i la yakisoba de pollastre. D’altres, perquè són de consum bàsic, la llet, els plàtans, el pa, la xocolata i la cervesa. El negoci del menjar a domicili i la compra del cistell de consum setmanal per internet suma 6,78 milions d’euros a Espanya el 2023, una tendència que va a l’alça, segons l’última edició de l’informe ‘Gastrómetro’, presentat per la plataforma de repartiment Just Eat. Com a curiositats, la comanda més cara que ha rebut l’‘app’ aquest any puja a 673 euros i un usuari de Sevilla ha arribat a demanar fins a 607 vegades els últims 12 mesos.

El director general de la companyia a Espanya, Íñigo Barea, ha destacat que aquest 2023 el rànquing de peticions l’ha guanyat la cuina americana, amb especial protagonisme de les hamburgueses; seguida de la italiana, l’oriental i la japonesa. En cinquè lloc s’ha col·locat la cuina espanyola, en què l’ensaladilla russa s’ha imposat a la truita.

Les ‘gyozas’ farcides de galta de vaca. /

Ricard Cugat

Caps de setmana i dies festius

Els caps de setmana són els principals dies per al ‘delivery’, seguits dels dies festius, el dia de Reis, Any Nou i Halloween, segons l’informe, que apunta que el 37% dels usuaris utilitzen el servei per socialitzar amb amics o la família; el 29% ho fan per veure la televisió, sèries o pel·lícules; i el 7% el fan servir mentre treballen o estudien. Per gènere, el 52% dels usuaris són homes i el 48%, dones; mentre que les principals franges d’edat van dels 35 als 55 anys (52%) i dels 18 als 34 (36%).

Entre els motius, el 26% dels enquestats diuen que no els ve de gust cuinar i netejar; el 22% ho veuen com un caprici; el 20% volen dedicar més temps als amics o familiars; i el 13% ho tenen com «un ritual un cop a la setmana». La gastronomia viral guanya igualment rellevància, amb un 48% d’usuaris que utilitzen Instagram i un 30%, Tiktok; a més d’un 42% que segueixen perfils ‘foodies’ i un 63% que diuen haver provat restaurants nous gràcies a les xarxes socials.

Ensaladilla russa. /

Shutterstock

La sostenibilitat culinària també importa, ja que 9 de cada 10 usuaris prefereixen envasos reutilitzables, 8 de cada 10 prenen ingredients de temporada i gairebé 6 de cada 10 reutilitzen les sobres en un altre moment. El 43% dels consumidors han tastat la cuina de fusió i el 84% volen descobrir nous gustos, mentre un 30% tenen la compra ‘online’ com la principal manera d’adquirir productes, sobretot per comoditat i falta de temps.

Fort creixement els pròxims quatre anys

Barea ha ressaltat, a més, el «fort creixement» que s’espera per a tot el mercat de cara als pròxims quatre anys. El sector calcula que poden arribar als 10,92 milions d’euros el 2027, amb un augment del 65% pel que fa al cistell de consum per internet, davant un 40% més de negoci en el menjar a domicili ‘online’.

Notícies relacionades

En una taula rodona, la directora general de Marques de Restauració, Adriana Bonezzi, ha considerat que «el ‘delivery’ és fonamental i ha cridat l’atenció sobre el «nínxol potent» que representen els més grans de 50 anys; els nous canals de migdia, esmorzar i ‘brunch’, i la inversió en envasos sostenibles.

El president de la patronal Hostaleria d’Espanya, José Luis Yzuel, ha remarcat com «el ‘delivery’ competeix amb la nevera» i amb les ganes de cuinar, per a la qual cosa «sempre hi haurà l’hostaleria», mentre que per al director de Desenvolupament de Comerç Electrònic de la cadena de supermercats DIA a Espanya, Diego Sebastián de Erice, hi ha una afinitat amb les plataformes de repartiment pel mercat de proximitat i la capil·laritat que té la seva xarxa de supermercats, que té l’objectiu d’incorporar més botigues i arribar a més població.