Període consumista

Un Black Friday d’avanç de compres i conformisme entre el comerç: així arrenca la segona campanya de Nadal d’inflació i guerra

Un Black Friday d’avanç de compres i conformisme entre el comerç: així arrenca la segona campanya de Nadal d’inflació i guerra

JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Al preguntar, l’any passat, per la intenció de compra durant el Black Friday, un 64% dels consumidors enquestats per l’associació de fabricants i distribuïdors AECOC responia que tenia voluntat d’aprofitar-lo. De fet, un 24% especificava que utilitzaria aquesta campanya de descomptes per anticipar les compres pròpies del Nadal. Aquest any, a les portes del tram més consumista de l’any, el percentatge de gent que preveu comprar pel Black Friday descendeix de forma poc significativa (57%), però, en canvi, es dispara la proporció de consumidors que preveuen avançar l’adquisició d’articles nadalencs. Segons les dades que farà públiques aquesta setmana AECOC, en són el 47%. I el comerç ho sap: els grans del mercat esperen dels pròxims dos mesos estabilitat en les vendes i poc més; i el petit comerç s’ho mira amb resignació.

«La gent preveu que s’encareixi la despesa relacionada amb el Nadal i amb els regals, així que intenta preparar-se i anticipar-se per aprofitar aquestes ofertes», analitza la responsable d’estudis d’AECOC Shopperview, Marta Munné, que assenyala directament a l’encariment de l’alimentació, els subministraments i les hipoteques com a principals raons d’aquesta tendència.

És cert, matisa, que el Nadal és una de les categories imprescindibles de despesa, però, atesa la situació actual, molts consumidors «es veuran obligats a racionalitzar aquestes compres», bé sigui canviant el tipus de regal, bé sigui aprofitant el Black Friday. «Aquest consum no és incremental, així que es veurà transvasament i avançament de la despesa», conclou.

Segons l’experiència de Comertia, Associació Catalana de l’Empresa Familiar de Retail, fa anys que el Black Friday guanya pes com a excusa de compra, així que s’ha convertit ja en una de les campanyes més fortes de l’any, només equiparable a les rebaixes. «Això té avantatges i inconvenients –explica el seu president, David Sánchez Farrán–. L’avantatge és que el client està receptiu, hi ha més visites a la botiga i al canal ‘online’ i això es percep en les vendes; l’inconvenient és que en el període anterior i posterior hi ha menys venda».

Així, per a aquest directiu, aquest 2023 s’ha d’esperar un novembre i desembre d’«estabilitat» i «transició»: igual que passa des que la inflació es va apoderar de la butxaca del consumidor, es farà una mica més de caixa, però atribuïble gairebé per complet a l’encariment del producte. «Ens trobarem amb un novembre que ha de ser bo, un desembre que aguantarà per la compra de regals i un gener que, amb les rebaixes d’hivern, ha de ser potent», estima Sánchez Farrán.

Ni estalvis ni crèdits al consum

«Serà una campanya [de Black Friday] molt orientada a començar a comprar per al Nadal», apunta, també, el professor d’IESE especialitzat en comportament del consumidorJosé Luis Nueno. Aquest expert perfila un client que ha esgotat els estalvis pandèmics i que no està en situació de demanar cap tipus de crèdit al consum, així que, lluny de l’ambient festiu que –diu– es respirava l’any passat, el que s’imposarà aquests pròxims mesos serà la compra estratègica. «Hi ha un vent de cua que és favorable que és que s’ha creat ocupació, però la majoria són gent jove i salaris baixos, cosa que implica un tiquet de compra més baix», afegeix aquest docent.

Tampoc destapa el cava un directiu d’aquest mercat del gran comerç que prefereix mantenir el seu anonimat. «No hi ha una expectativa d’alegria desbordant, però s’afronta amb optimisme», matisa aquesta font, que parla d’una inflació aparentment més controlada que l’any passat, una amenaça de recessió que no s’ha complert i un consum que es manté estable. «Ho diem amb la boca petita, perquè el comerç es refreda amb el mínim esternut, és molt sensible a qualsevol variable, però la previsió és positiva», explica. En tot cas es conformen que passi el mateix que l’any passat, quan el Black Friday va funcionar molt bé sense restar vigor a la primera quinzena de desembre.

Nadal de normalitat

Notícies relacionades

El Corte Inglés, un dels estendards d’aquesta època de l’any, també ha parlat ja d’«optimisme» davant una campanya «més tranquil·la» que les anteriors, després de vaivens molt importants relacionats amb les crisis de costos o la falta de matèries primeres. «Aquest any destaca la normalitat i que no hi ha res que alteri el Nadal», va sentenciar fa uns dies la responsable de compres de joguines d’aquests grans magatzems, Guadalupe Corzo. És clar que, en el seu cas, aquestes bones sensacions estan molt vinculades al rendiment que esperen de la seva companyia. «Esperem creixement per sobre del mercat i consolidar-nos com el referent del Nadal i de la joguina», va dir la mateixa portaveu. De fet, segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, el volum de contractació d’aquest grup per reforçar la campanya, almenys a Catalunya, és equiparable al d’abans de la pandèmia.

El petit comerç, en canvi, ho viu amb la mateixa resignació de sempre. «Es mantindrà la tònica d’altres anys, però no esperem ni grans descomptes (perquè no hi ha capacitat per fer-los), ni una dinamització espectacular de les vendes, perquè la butxaca del consumidor i la situació és la que és», opinen des de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC). «La realitat és que hi ha una mica de por», aprofundeix el president de PIMEComerç, Àlex Goñi. «Estan passant coses al món que condicionen el pensament de la gent, tenim guerres molt a prop i això, tot i que sigui inconscientment, afecta», exposa. «¿Serà un Nadal al·lucinant? No. ¿Serà un Nadal bo? Segurament», conclou aquest portaveu.