Inflació alimentària

La mateixa ampolla d’oli d’oliva, 5 euros de diferència: Facua denuncia el sector per «especulació» i «il·legalitats clares»

La mateixa ampolla d’oli d’oliva, 5 euros de diferència: Facua denuncia el sector per «especulació» i «il·legalitats clares»

JORDI OTIX

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

La mateixa ampolla d’1 litre d’oli d’oliva verge extra marca Carbonell 100% Hojiblanca que a Alcampo costa 9 euros es ven per 14,5 euros a Hipercor. Un 56% més. La garrafa de 5 litres de Maestros de Hojiblanca que surt per 41,5 euros a Alcampo s’eleva fins a vorejar els 65 euros a Carrefour. I el litre de verge extra marca Cosur que està per 8 euros també a Alcampo costa 12 euros a Hipercor. Són les diferències de preu més dràstiques que ha detectat Facua-Consumidors en Acció al comparar els lineals de vuit cadenes de supermercats en aquests primers dies del mes d’octubre, però no les úniques.

«Si això no és especulació, si això és exclusivament que els agricultors han apujat preus, que ens ho demostrin, però és obvi que no, és obvi que s’està especulant i incomplint la legislació, i que durant mesos el Govern ha estat mirant cap a un altre costat», ha disparat el secretari general d’aquesta associació, Ruben Sánchez, aquest dijous.

L’entitat que representa monitoritza des del gener les pujades de preu del lot de productes d’alimentació bàsica, l’IVA dels quals va reduir el Govern per mirar de contenir la inflació i alleujar la despesa de les famílies. Facua ha denunciat en repetides ocasions que molts d’aquests preus, lluny de baixar, estan pujant, i que cada vegada són més els articles afectats. Ara, l’organisme s’ha centrat en el cas de l’oli, un sector en el qual ha descobert pujades de fins al 75% en un mes i diferències clares de preu en funció del supermercat, cosa que, segons Sánchez, és un indici d’«especulació» i d’«il·legalitats clares».

«Són pujades brutals que posen de manifest que no només s’està especulant en el sector, no només s’estan inflant els marges de beneficis, sinó que s’està vulnerant la legislació, perquè tots els aliments amb l’IVA rebaixat tenen prohibida l’aplicació de pujades de marges de beneficis en totes les fases de la cadena», ha recordat el mateix portaveu.

D’acord amb les dades obtingudes en l’anàlisi específica de l’oli d’oliva, quatre de cada deu preus han pujat a l’octubre respecte al setembre. Els que més, la garrafa de plàstic de 5 litres de verge extra marca Carbonell de Carrefour, que s’ha encarit 27 euros (costa entorn de 65 euros, ara); la garrafa de la mateixa dimensió i varietat Picual Fuente Sierra d’Alcampo, que passa dels 23 euros als 40 euros, i, en tercer lloc, l’ampolla d’1 litre de plàstic marca Carbonell d’Hipercor, que al setembre costava 9 euros i ara marca 14 euros.

Envasadores i supermercats

«No tenim gaire clar si hi influeix o no la marca en qüestió, perquè creiem que la decisió final sobre l’evolució del preu l’han tingut les mateixes cadenes de supermercat, tenint en compte que una gran cadena aplica una pujada enorme i hi ha cadenes que no han aplicat cap pujada, fins i tot estem detectant olis que han baixat de preu en un supermercat i han pujat en d’altres», ha aclarit Sánchez.

Notícies relacionades

Així, aquest portaveu ha assenyalat directament supermercats i envasadores, tot i que ha posat la responsabilitat principal sobre el Govern, que acusa de no estar fent res davant tal situació. «El que considerem absolutament inacceptable és que en una conjuntura on està prohibit aplicar increments de marges s’augmentin i que ningú digui res en el Govern», ha precisat.

En aquest sentit, el secretari general de Facua ha assegurat que ampliarà la denúncia que té posada davant el Ministeri de Consum per les pujades de preu detectades en productes teòricament protegits per la rebaixa de l’IVA. Sánchez ha confessat, de tota manera, que encara no ha rebut resposta de l’anterior denúncia, que va traslladar a aquest departament després de diversos mesos de centrar els seus esforços en la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i que aquesta digués que no tenia competències sobre aquesta qüestió.