Consum

Les vendes de cava creixen un 3% fins al setembre i auguren un Nadal també a l’alça

La DO cava acumula 238 milions d’ampolles venudes en els nou primers mesos de l’any i pretén arribar als 245 milions en els últims tres

Les vendes de cava creixen un 3% fins al setembre i auguren un Nadal també a l’alça

DO Cava

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

El sector del cava dona per més que superada la crisi derivada de la pandèmia i es prepara per tancar un exercici de tònica molt semblant a l’últim any abans de la covid. Segons les dades fins al setembre que té la denominació d’origen (DO) cava, aquesta indústria porta venuts 238 milions d’ampolles. Això suposa incrementar en un 3,3% les xifres de l’any passat i pràcticament igualar la taxa de creixement que registrava el sector el 2019, després de dos anys extraordinaris per la covid: el primer, 2020, de contracció; el segon, 2021, de creixement més voluminós.

«Hi ha moltes raons que fan que l’entorn econòmic sigui complicat», ha introduït el president de la DO cava, Javier Pagés, que tanmateix ha destacat el poder del producte per sobreposar-se a la situació general. «El cava ha demostrat aquesta resiliència i que la gent segueix amb moltes ganes de celebrar: el termòmetre és d’alegria», ha sintetitzat.

D’aquesta manera, i malgrat reconèixer el mateix responsable que aquest tipus de vi espumós ha pujat de preu aproximadament al mateix nivell que la inflació (d’un 7% al novembre, segons l’INE), confien en una recta final d’any i en una campanya de Nadal també a l’alça. La previsió és vendre en tot el 2022 uns 245 milions d’ampolles, cosa que suposaria mantenir aquest 3% de creixement respecte a l’any passat que es registra fins al setembre.

«Amb precaució, però optimisme –ha desenvolupat Pagés–, creiem que a hores d’ara, i tal com està evolucionant [l’activitat], podrem mantenir aquest increment respecte a l’any anterior quan tanquem l’any», ha aprofundit. «La inflació no ajuda mai al consum, perquè la butxaca arriba al que arriba, però veiem que el cava es relaciona amb alegria i celebració, i que el consumidor té aquesta alegria i aquestes ganes de celebració», ha completat.

Creixen les vendes nacionals

Notícies relacionades

En qualsevol cas, les dades fins al setembre permeten ja fer una radiografia preliminar de com està anant l’any. Segons aquesta informació, les vendes de cava de guarda superior (aquell que acumula un període de criança de més de 18 mesos) són un 20% superiors a les de l’any passat. «Això va d’acord amb el que ens agrada a la DO: ens agrada créixer però generant valor», ha explicat Pagés.

De la mateixa manera, aquesta denominació d’origen sap ja que bona part del creixement procedeix aquest any del mercat nacional (tot i que més del 70% de les vendes segueixen sent a l’estranger) i que dels 10 principals països d’exportació, n’hi ha cinc que creixen i cinc que retrocedeixen. Conformen el primer grup Alemanya, Suècia, els Països Baixos, Suïssa i, curiosament, Rússia. En el segon, hi ha França, el Japó, el Regne Unit, Bèlgica i els Estats Units, tot i que en aquest últim cas el descens s’associa amb l’importantíssim creixement de l’any passat. De fet, el país nord-americà continua sent el segon mercat més rellevant per al cava espanyol.