Consum

Un Black Friday intermitent i repartit per zones

La primera gran jornada d’ofertes de la temporada arriba al seu dia gran tan dividida com el primer dia: en unes zones, bullici optimista; en d’altres, tranquil·litat, resignació i poca oferta

Un Black Friday intermitent i repartit per zones

ZOWY VOETEN

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

«Avui sembla que serà com ahir però més fort: quan arribi l’hora punta, serà més fort». El vigilant d’aquest establiment del centre de Barcelona comenta la jugada amb el seu company després de superar una de les primeres grans proves de la jornada. És el Black Friday (aquest divendres, per fi, oficialment), i el seu, un punt de venda temporal de la marca Shein, està cridat a ser una de les atraccions del dia. O això es dedueix del fet que sigui un dels dos únics establiments del Portal de l’Àngel que tenen gent esperant a la porta abans d’obrir.

Són unes 20 persones 10 minuts abans de la 10. I 40, de sobte, només 5 minuts després. Però el rival és a prop: a la mateixa hora Zara s’acosta al centenar de possibles compradors, un parell amb una maleta a la mà. «Seré la primera d’entrar», es burla un home que passa de llarg a pocs metres de distància del grup. «La gent està malalta», li diu una dona al seu interlocutor a l’altra banda del telèfon. Però als que s’esperen poc els importen les crítiques: la persiana s’ha apujat, així que ja busquen entre ofertes que, segons anuncia l’aparador, poden arribar al 40% de rebaixa només avui.

Però un cop dissoltes les dues cues, la normalitat torna a apoderar-se de Portal de l’Àngel. I malgrat que la paraula Black Friday es repeteix a tot arreu promocionant descomptes que no baixen del 20% i que arriben a pujar fins al 80%, els que no tenen gaire expectativa sobre aquest dia semblen estar a prop de guanyar la porra. Els transeünts passegen amb tranquil·litat, a les botigues es respira calma, i els dependents semblen preparats per a molt més xivarri del que es troben a primera hora.

És clar, que el dia només acabava de començar, i encara semblava difícil creure que sis hores després el panorama hauria canviat radicalment. Això sí, en funció de la zona. Perquè aquest Black Friday és intermitent, avança a batzegades i se celebra amb més o menys intensitat depenent, fins i tot, del carrer. A les cinc de la tarda, les botigues de Portal de l’Àngel –la reina de la festa– són plenes: no com per donar per salvats els indicadors de consum del novembre, però sí com per regalar un respir a aquests negocis.

Tranquil·litat als voltants

Als voltants, en canvi, tranquil·litat, normalitat i molt espai dins els establiments. Ja havien advertit al principi de mes diverses associacions que agrupen petits comerciants que la cosa no estava per a descomptes. «Estem assumint sobrecostos molt alts: anem molt justos amb els marges com per abaixar preus», deien des de la Confederació Espanyola del Comerç. «No estem per fer descomptes, estem més aviat per tancar», incidia Pimec Comerç. «Participem de mala gana i amb descomptes mínims», rematava amb resignació l’associació Barcelona Comerç. I això mateix afirmen aquest divendres els que regenten negocis a les zones menys massificades: que estan massa contra les cordes com a sobre per rebaixar el preu del seu gènere.

Però el Black Friday torna a existir a l’arribar a El Corte Inglés, que concentra tant moviment a la seva planta baixa que gairebé sembla que el Nadal sigui cosa de dies.

L’estampa és semblant a Primark. I aquí una picada d’ullet per als empresaris que defensen que les jornades de descomptes d’aquest estil són també bones per les seves ramificacions: si aquesta competició es mesurés a les borses, la marca de roba ‘low cost’ irlandesa seria la clara vencedora. Hi ha qui en porta quatre a cada mà. I això que aquesta cadena no s’apunta mai a les campanyes de rebaixes. «El Black Friday s’ha convertit en un dels millors caps de setmana de l’any, i la gent espera aquest dia per anar de compres: després pot comprar més o menys o fins i tot comprar coses que no estiguin rebaixades», apostaven, en aquest sentit, des de l’associació Barcelona Oberta.

Balanç encara incert

Notícies relacionades

En qualsevol cas, el balanç encara és incert. Primer, perquè les bones expectatives del gran comerç tenen en compte tot el cap de setmana. Segon, perquè bullici de gent no és bullici de bosses. Tercer, perquè la concentració a les principals zones de compres del centre de Barcelona fa aigües tot just dos carrers més enllà (a dalt, a baix, a l’esquerra i a la dreta). I, quart, per tot el que han anat posant sobre la taula partidaris i detractors del Black Friday aquestes últimes setmanes: això poden ser compres que després no es facin per Nadal, el menor poder adquisitiu del comprador pot no deixar-li més opció que ser més selectiu amb les compres, o que el molt que s’han apujat els preus pot generar una falsa sensació d’increment de les vendes respecte a l’any passat.

De moment –tot sigui mantenir l’optimisme– una cosa està clara, el vigilant de Shein tenia raó: avui ha sigut com ahir, però més fort. I tot sembla indicar que demà, o sigui dissabte, ho serà encara més.