Ona, robot autònom de repartiment dúltima milla. /
En un món cada cop més accelerat i interconnectat, els serveis de missatgeria han emergit com un pilar essencial. Tant en transaccions comercials com per gaudir de la comoditat de rebre productes directament a les nostres llars, aquests serveis han revolucionat la manera com interactuem i operem en el nostre dia a dia. No obstant això, les empreses de paqueteria s’enfronten a nombroses dificultats en intentar complir amb les expectatives d’entregues ràpides i precises: trànsit congestionat, centres urbans amb accés limitat als vianants, restriccions d’emissions per als vehicles de combustió, complicacions per accedir a edificis residencials… Sovint, aquestes dificultats resulten en retards o pèrdues que condicionen tant distribuïdors com clients.
Vaive Logistics ofereix solucions innovadores per aquestes complicacions, específicament en el sector de la logística. Integrada en el programa Logistics Incubator 4.0 del Consorci de la Zona Franca de Barcelona, la companyia es dedica a l’entrega autònoma d’última milla, és a dir, la fase final del procés logístic en què s'efectua l’entrega al consumidor. La seva proposta se centra en l’ús de robots per a realitzar les tasques de repartiment de manera eficient i sense interrupcions. "Oferim un dispositiu de mida mitjana, que pot desplaçar-se per carretera o per la mateixa vorera sense causar molèsties, completament elèctric, amb autonomia suficient per cobrir una jornada laboral completa i que no genera emissions de CO2", explica Albert Baldó, cofundador i co-CEO de l’empresa.
Clément Lemardelé y Albert Baldó, co-CEOs y cofundadors de Vaive Logistics. /
Navegació autònoma
Ona és el nom amb el qual han batejat aquest artefacte capaç, no només de transportar articles d'un punt a un altre, sinó de "pensar" i funcionar de manera completament independent. Se situa en un nivell 4 sobre 5 a l'escala de navegació autònoma, ja que pot dissenyar la ruta ell mateix, sense la intervenció d’un operari humà, mitjançant tecnologia GPS i dades de mapatge recopilades en algorítmia. I, en cas que sorgeixi algun imprevist, també sap restablir el seu rumb i trobar un nou camí. Disposa d'un sistema de sensors que li permeten ubicar-se, identificar l'entorn on es troba i moure's evitant els obstacles al seu voltant, tant si són estàtics com si són mòbils. "Pot detectar i esquivar el mobiliari públic, desnivells, vianants i fins i tot objectes més ràpids, com un cotxe o una bicicleta que es creua de sobte. A més, inclou un control remot al qual es pot recórrer si es troba amb un problema que no pot superar sol", assegura Baldó.
Vaive Logistics opera amb dos models de robot: un d'ells equipat amb un compartiment segur que no es desbloqueja fins a arribar al destinatari, útil per a entregues úniques o transport intern, per exemple, el d’una fàbrica que necessita traslladar materials d'una nau a una altra. L'altre, en canvi, és apte per dur a terme diverses entregues en destinacions diferents i en un sol viatge, ja que disposa d’un sistema intern de classificació de paquets i un braç mecànic que realitza l’entrega en mà, evitant confusions i impedint que un altre client accedeixi a la resta de la mercaderia. A més, els usuaris poden seleccionar a través d’una aplicació el punt de recollida i la franja horària en què volen rebre la seva comanda, així com disposar de dades de localització i seguiment del seu paquet.
Compartiment d'emmagatzematge interior del robot Ona. /
Eficiència i sostenibilitat
Notícies relacionadesFundada per transformar el transport de béns a les ciutats, Vaive Logistics s'ha desenvolupat amb la sostenibilitat com un dels seus principals objectius. "En utilitzar robots autònoms i operats únicament amb electricitat, no només millorem l'eficiència operativa, sinó que també contribuïm a la reducció de la congestió vehicular i les emissions de gasos d'efecte hivernacle a les zones urbanes, un enfocament crucial en un moment en què les ciutats busquen solucions per combatre el canvi climàtic i millorar la qualitat de vida dels seus habitants", explica Baldó.
La robotització en logística suposa, a més, un estalvi. "L'última milla és l'etapa més cara de la cadena de subministrament, representant fins al 40% dels costos totals. L'automatització d'aquests processos és més eficient, ja que permet operar les 24 hores els 7 dies de la setmana i optimitzar cada ruta evitant la congestió de la ciutat. Això no només redueix els temps d'entrega, sinó que també disminueix les despeses", afegeix.
- Anàlisi Tres pardals d’un tret
- Un mite blaugrana Adeu a Neeskens, llegenda del Barça
- Arrest Un detingut per agredir tres persones, una d'elles una nena d'un any, a Montjuïc
- La cerimònia inaugural vol sorprendre el món
- La gestió de l’Executiu català La Generalitat vol eliminar la cita prèvia en el sector públic en un any
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Prime Day 2022, en directe: la màquina d’afaitar OneBlade de Philips
- Salvador Illa inaugura la Ciutat Esportiva Damm
- L’auditor diu que el Barça perd més dels 91 milions que admet
- El Barça no concreta la data de retorn a l’Spotify Camp Nou