Patrocina:

Mobilitat i valors ambientals

Una Zona Franca connectada i dinàmica

En el marc del BNEW, el CZFB impulsa un vertical per reflexionar sobre el futur del transport a Barcelona. En la trobada es debatran qüestions com la transició energètica cap a l’era del cotxe elèctric

El CZFB aposta de forma decidida pels ODS de l’Agenda 2030 de l’ONU

Una Zona Franca connectada i dinàmica
5
Es llegeix en minuts

El sector privat i el públic estan decidits a trobar les millors solucions de mobilitat per a Barcelona, una ciutat densament poblada i amb importants reptes per davant quant al foment del transport públic i la mobilitat activa, en detriment del trànsit rodat

En el propòsit per canviar l’esdevenir de la ciutat i vincular-se amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible establerts per l’Agenda 2030 de les Nacions Unides (ODS), destaquen les accions portades a terme pel Consorci de la Zona Franca (CZFB), un actor rellevant a la ciutat en matèria de dinamització de l’activitat econòmica i industrial i entre els objectius del qual hi ha el de controlar les emissions de les empreses instal·lades al polígon de l’extrem de la capital catalana i la logística derivada. 

En la seva estratègia, renovada el 2019 per fer front als reptes de futur, el CZFB va integrar valors com la innovació, la sostenibilitat i la generació de negoci. Són factors que cobren especial valor si considerem el pes del transport en les emissions totals d’efecte hivernacle a Espanya: representa el 27% de les emissions, seguida de les activitats industrials (21%), l’agricultura (14%) i la generació d’electricitat (12%), segons l’Informe d’Inventari Nacional dels GEI emès el març d’aquest any. D’aquesta manera, l’entitat situa els ODS en el centre de les seves activitats, amb l’objectiu de ser referents en la seva implementació en l’àmbit industrial i empresarial. 

Sense anar més lluny, la mobilitat sostenible serà un assumpte central a la Barcelona New Economy Week (BNEW) 2022, l’esdeveniment de referència de la nova economia impulsat pel Consorci, que se celebrarà del 3 al 6 d’octubre. En la vertical de mobilitat es tractaran i debatran qüestions com les ‘smart cities’, els models de futur per al trànsit urbà, les tendències en mobilitat urbana, la importància de les xarxes intel·ligents i connectades, el futur del ferrocarril, la transició energètica cap a l’era del cotxe elèctric o les plataformes digitals per a la mobilitat ciutadana, entre altres temàtiques. L’esdeveniment tindrà lloc en el DFactory Barcelona, un espai pioner en matèria d’indústria 4.0., preparat per al desenvolupament d’una economia més digital i sostenible. 

Això sí, BNEW tindrà caràcter híbrid: és una trobada física que es recolza en una plataforma digital per facilitar la presència de persones de tot el món. A més de la mobilitat, s’abordaran qüestions com el sector immobiliari, la indústria digital, el talent, la sostenibilitat, les inversions i l’experiència, tots amb un denominador comú: la nova economia. Està prevista la participació de 400 empreses i 12.000 assistents de 145 països.

Connexió amb la ciutat

La Zona Franca, un espai que ocupa el 6% del terme municipal de Barcelona, ha vist millorat recentment el seu enllaç amb altres zones de la ciutat amb l’arribada de la línia L10 Sud del metro, després de l’obertura el novembre passat de les estacions de Port Comercial-La Factoria, Ecoparc i ZAL-Riu Vell, que s’incorporaven a l’estació Zona Franca, inaugurada el febrer del 2021. 

Amb això, aquest sistema de transport públic consolida la seva arribada a aquest destacat enclavament d’activitat industrial i logística de la capital catalana. Amb la vista posada en el futur, està projectada l’extensió d’aquesta línia fins a l’extrem septentrional del polígon, corresponent al Prat de Llobregat, a l’estació de Polígon Pratenc

A més d’assegurar la connexió amb metro, destaca l’aposta de l’entitat per la mobilitat compartida. La Zona Franca acull la primera planta certificada d’hidrogen verd d’ús públic a Espanya, impulsada amb el suport de CZFB. Gestionada per Iberdrola, proveeix amb aquest combustible els autobusos de TMB i altres flotes de vehicles elèctrics de pila d’hidrogen per al transport de viatgers i mercaderies a l’àrea de Barcelona. D’aquesta manera, l’entitat busca impulsar el foment de l’energia sostenible a través de l’hidrogen verd, que prové de la transformació d’energies renovables i assegura zero emissions de gasos amb efecte hivernacle des de la seva producció fins al seu consum per part dels vehicles. Aquesta hidrogenera també està preparada per subministrar hidrogen verd lliure d’emissions a trens. A través d’aquesta plataforma s’ha segellat un acord entre Iberdrola i el Grup CAF per impulsar a escala global el transport ferroviari i de passatgers amb aquest combustible. 

Dins del polígon

Tot i això, encara queda feina per fer en matèria de mobilitat sostenible més enllà del transport públic de la ciutat, especialment en els transports dins del polígon industrial. En aquest sentit, destaca la implicació de l’entitat amb l’ODS 11, centrat a crear ciutats i comunitats segures, resilients i sostenibles, i a través del qual CZFB ha desenvolupat una política de foment de la mobilitat sostenible a la Zona Franca de Barcelona. Es tracta d’un propòsit que s’ha posicionat com a pilar estratègic dins del seu pla d’integració urbana i sostenibilitat mediambiental, el qual planteja –entre altres projectes estratègics– millorar la mobilitat al Polígon Industrial de la Zona Franca (PIZF) amb un pla de remodelació de voreres i carrils bici, a més d’introduir patinets elèctrics per evitar desplaçaments amb cotxe.

A través d’aquest pla, ha adaptat l’espai públic per al pas dels vianants amb la remodelació de voreres, treballa en la prolongació del carril bici, que ja disposa de més de 2 km d’extensió al polígon industrial, busca impulsar de l’ús del patinet elèctric i en el desenvolupament d’una aplicació per fomentar la mobilitat compartida. 

Vehicles autònoms

Notícies relacionades

En la seva tasca per ser un referent en matèria d’innovació en el sector empresarial i industrial, el Consorci té un paper rellevant en el desenvolupament dels vehicles autònoms a Espanya. Especialment si tenim en compte la ubicació estratègica de la Zona Franca i el pes que tradicionalment ha tingut el sector de l’automoció en la seva àrea industrial. Per a això, participa activament en el desenvolupament del projecte tractor del vehicle connectat, en el marc del PERTE, el Projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica. 

El disseny i el desenvolupament d’elements de connectivitat per als vehicles autònoms són un repte estratègic per al conjunt de la indústria de l’automoció i la mobilitat. La Zona Franca forma part del projecte, proposant dos circuits en una àrea industrial, sostenible, intermodal i digital i posant la seva infraestructura al servei d’aquest laboratori. Aquest entorn, amb la presència tant de grans empreses com de pimes, permetrà explorar la necessitat de la mobilitat connectada que la indústria requereix i, al seu torn, realitzar les proves de concepte en un entorn real, basat en casos d’ús que puguin traslladar-se al mercat. Amb el projecte tractor del vehicle connectat, en el qual participen el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme i diferents administracions autonòmiques i locals, a més del Consorci de la Zona Franca de Vigo, Espanya vol assegurar-se un paper de lideratge en aquesta transformació. Els projectes del PERTE aposten per un model de col·laboració publicoprivada per compartir el coneixement, tecnològic, de negoci i de mobilitat connectada, autònoma, sostenible i segura.