El llenguatge dels negocis està canviant

La Huella by Novartis és una iniciativa que va suposar un pas endavant per mostrar el compromís social de l’empresa i impulsar la responsabilitat compartida i el diàleg obert amb la societat.

El llenguatge dels negocis està canviant
4
Es llegeix en minuts

Aquesta iniciativa, que va néixer amb vocació de continuïtat en el temps, serveix com a fil conductor per difondre el compromís amb la societat i presentar l’empremta que deixa l’activitat de Novartis a Espanya. Una empremta que comparteixen, per segon any consecutiu, mitjançant la difusió, de manera anual, dels resultats de l’estudi SEE.

La Huella by Novartis va fer el primer pas a la gran pantalla, mitjançant l’estrena de la primera part del curtmetratge ‘El mismo día, a la misma hora’, una història d’amor que reflecteix com Novartis reimagina la medicina d’una manera responsable, transparent i sostenible. El llenguatge dels negocis està canviant. No només des d’un punt de vista financer, no només en la relació amb els inversors. Aquesta mostra de canvi de llenguatge es reflecteix en la segona part d’‘El mismo día, a la misma hora’.

I és que les organitzacions també tenen emocions, són les emocions dels que hi treballen: companys, metges i pacients, administracions públiques... La indústria farmacèutica ha avançat molt en els últims anys en el seu compromís amb l’ètica, la integritat i la transparència. Tots compartim aquesta responsabilitat i la pel·lícula demostra que els negocis poden tenir un llenguatge més emocional i social. Rendibilitat sostenible

Davant un escenari caracteritzat per importants desafiaments globals com la recerca de solucions contra la covid-19, la lluita contra el canvi climàtic, l’esgotament progressiu dels recursos naturals i la cronificació de les malalties, cada vegada resulta més evident que les empreses han de repensar com avaluen la seva activitat i mesuren el seu èxit.

Fins ara, les empreses parlaven de la seva contribució a l’economia i a la creació d’ocupació. No obstant, com a companyia centrada a millorar i prolongar la vida de les persones, Novartis és conscient de la necessitat de repensar la contribució de valor de la seva activitat més enllà de l’àmbit econòmic. Per això, Novartis ha començat a divulgar quin impacte social, mediambiental i econòmic té la seva activitat i quina empremta deixa al territori. Per a això, el 2016 van aplicar una nova metodologia a nivell global: l’avaluació de l’impacte social, mediambiental i econòmic, SEE (Social, Environmental and Economic). Un enfocament que mesura i tradueix l’impacte social i mediambiental que les seves activitats tenen en la societat. També, a escala global, a l’agost del 2019, com Grupo Novartis es va unir a les experiències de vuit companyies internacionals, entre les quals, BASF, Deutsche Bank, LafargeHolcim, Bosch, SAP i SK, per fundar l’Aliança d’Equilibri de Valor (en anglès, Value Balancing Alliance), de la qual en l’actualitat ja formen part més de 15 grans organitzacions. Aquesta aliança intersectorial té per objectiu crear un estàndard per mesurar i divulgar les contribucions de valor ambiental, humà, social i financer que les empreses proporcionen a la societat, i augmentar, així, la transparència sobre les decisions comercials, la creació i la pèrdua de valor. Aquest fet capacita els acceptants de decisions per crear i protegir el valor a llarg termini. L’aliança compta amb el suport de les firmes d’auditoria Deloitte, EY, KPMG, PwC; i de l’OCDE, entre altres representants de l’àmbit institucional, acadèmic i social.

Estudi SEE 2020

El 2018, el 2019 i el 2020 es va calcular el valor global net de Novartis a Espanya de la mà de la consultora internacional Wifor aplicant la metodologia SEE. Així, el valor global de Novartis inclou no només la seva aportació econòmica al PIB, sinó també la seva aportació social.

Contribució social: l’impacte de la indústria farmacèutica no només va associat a la creació d’ocupació, a la contribució al PIB o a les vendes, sinó també a l’impacte que els medicaments generen en benefici dels pacients en termes de millora de salut, reducció d’ingressos hospitalaris i augment de l’esperança i la qualitat de vida.

Amb el seu dossier de 103 medicaments analitzats, se n’han beneficiat prop de 10 milions de pacients a Espanya, que han guanyat 147.390 anys de qualitat de vida respecte al tractament estàndard en matèria d’oncologia, cardiovascular, neurologia, respiratòria, reumatologia, dermatologia, oftalmologia i trasplantaments; així com dels medicaments de la divisió Sandoz. En total, l’impacte social mesurable computat en l’estudi SEE 2020 en els pacients i les persones és de 4.903 milions d’euros, una xifra 4,37 vegades més elevada que l’impacte en l’economia a través de la seva contribució al PIB i prop d’un 3% més respecte a l’impacte social de l’exercici SEE 2019. Més enllà de xifres econòmiques, és rellevant posar aquests números en perspectiva en un moment en què va caldre aprendre a distanciar-se socialment per assegurar la nostra salut i, per tant, les mostres de carinyo com les abraçades també van quedar limitades. Diferents estudis afirmen que necessitem un mínim de quatre abraçades al dia per sobreviure i millorar el nostre benestar. Per tant, si traduïm l’impacte social dels tractaments a Espanya, es pot concloure que gràcies a la ciència i al suport a la investigació, les persones poden disfrutar de 215 milions més d’abraçades a l’any.

CONTRIBUCIÓ ECONÒMICA

Temes:

Especial RSC