Entrevista en col·laboració amb BBVA

Shotl: «El repte és reduir els desplaçaments amb cotxe privat»

  • Shotl, finalistes del Premi BBVA a la Innovació Sostenible, ofereix una plataforma per a la mobilitat urbana de passatgers en vehicles compartits, especialment en zones amb transport públic de baixa demanda

  • El seu CEO, Gerard Martret, assegura que la seva solució a demanda permet cobrir les necessitats de transport a un cost acceptable i afavoreix una accessibilitat més gran a serveis per part de col·lectius més vulnerables

Shotl: «El repte és reduir els desplaçaments amb cotxe privat»
3
Es llegeix en minuts

-¿Què ha suposat per a Shotl ser finalista del Premi BBVA a la Innovació Sostenible?

-Haver sigut finalistes dos anys consecutius d’aquest premi de BBVA i la FACC ens motiva enormement per continuar innovant el nostre producte en benefici d’unes ciutats més sostenibles i intel·ligents. Tot l’equip de Shotl està molt focalitzat en la millora continuada del producte, escoltant sempre els suggeriments que ens fan els nostres clients i usuaris finals. Som una empresa petita i flexible, i això ens proporciona una enorme capacitat d’adaptació als reptes que sorgeixen contínuament i ens ajuden a millorar dia a dia.

També ha sigut una experiència molt positiva el poder interactuar amb els altres candidats i ens va agradar poder compartir les millores del nostre producte respecte de l’any passat. És molt motivador poder participar en aquest tipus d’esdeveniments, sobretot de cara a l’equip.

-Han creat una eina per substituir les línies de transport amb baixa demanda per altres a demanda. ¿Com funciona el procés?

-Shotl és una plataforma de mobilitat amb Intel·ligència Artificial aplicada per al transport urbà de passatgers i paquets en vehicles compartits. La solució facilita la reserva immediata de trasllats i la seva distribució en temps real a través de dues ‘apps’ (viatger i conductor), una consola central de gestió i algoritmes potents per a l’optimització de rutes.

La visió de Shotl és que en 20 anys a partir d’ara s’hagi reduït en el 50% la quantitat d’automòbils privats a les ciutats, i que el transport col·lectiu sigui tan flexible i convenient com l’automòbil privat, amb els consegüents avantatges mediambientales que això comporta.

-¿Per a quin tipus de serveis de transport i recorreguts seria més viable?

-La nostra tecnologia s’orienta al transport de passatgers en àrees suburbanes, periurbanes i rurals, on els serveis de transport a demanda han de tendir cap a una solució de primer/últim tram, connectant àrees més petites sense servei amb centres de transport (trens i busos). També per al transport de paqueteria, tot i que en aquest cas la proposta de valor no es basaria tant en la tecnologia, sinó més aviat en el toc personal que els conductors locals poden aportar als veïns d’un poble.

-¿Quins estalvis mediambientals suposa aquest sistema?

Tota la filosofia de Shotl pivota entorn de la sostenibilitat. Per començar, la nostra plataforma beneficia principalment usuaris amb recursos limitats, en àrees que poden arribar a patir un greuge respecte dels grans centres urbans. Això inclou, per exemple, població sense accés al transport públic o privat o que depèn dels cotxes de familiars o amics, però també a persones amb mobilitat reduïda, persones grans, estudiants, o famílies de classe mitjana i baixa que tenen així l’oportunitat d’estalviar en la propietat i el manteniment d’un automòbil privat.

A més, els vehicles utilitzats per al transport sota demanda, furgonetes de passatgers majoritàriament, tenen un cost més baix que els busos tradicionals, la qual cosa ajuda, i molt, a la sostenibilitat ambiental: eventualment, això conduirà a pobles i ciutats més verdes, més intel·ligents i sense automòbils, ajudant el desenvolupament d’aquelles zones on estigui implementat.

-¿Seria un al·licient per no utilitzar el cotxe privat en recorreguts habituals?

-Sens dubte. El repte clau és el de reduir el nombre de desplaçaments amb automòbil privat en àrees on el transport públic és sovint insuficient i és altament subsidiat. Una solució operativa i tecnològica de transport compartit a demanda permet cobrir aquestes necessitats a un cost socialment acceptable i afavoreix una accessibilitat més gran a serveis per part de col·lectius més vulnerables.

-¿Quin pla té l’empresa per evolucionar en els pròxims mesos? 

Notícies relacionades

-Estem molt actius desplegant la nostra tecnologia en noves àrees d’operació. Només aquesta primavera, en un context extremadament difícil, hem aconseguit el repte de posar en marxa sis operacions diferents a cinc països europeus i, fins i tot, en més d’una operació ja existent, hem tornat als nivells d’ús prepandèmia.

A Shotl no subcontractem cap altra empresa per a la planificació, desenvolupament, implementació i/o integració de la nostra tecnologia, productes i serveis. Tota la feina es realitza internament i l’equip està compromès amb les necessitats de cada nou client.

Temes:

BBVA