Origen desconegut

El misteriós (i inexplicable) senyal de ràdio descobert per uns astrònoms

La gran catàstrofe que colpejarà la Terra està a punt d’arribar

Un asteroide s’aproxima a la Terra al juliol: ¿què passarà?

La Bíblia també prediu la fi del món: arriba en forma de sequera

El misteriós (i inexplicable) senyal de ràdio descobert per uns astrònoms

Durant anys, científics i astrònoms de tot el món han estat buscant senyals de ràdio provinents del cosmos en un intent per comprendre millor l’univers i buscar possibles indicis de vida extraterrestre.

El maig de l’any passat, Joel Balzan, un apassionat astrònom de la Universitat de Western Sydney (Austràlia) estava fent una observació rutinària quan va notar un patró peculiar en les dades recopilades pel seu radiotelescopi. El senyal presentava una sèrie de polsos regulars amb una freqüència i amplitud inusualment altes.

A l’adonar-se de la importància del descobriment, Balzan va contactar ràpidament amb la comunitat científica i va compartir les dades obtingudes, que es van publicar a ArXiv.org, dependent de la Universitat nord-americana de Cornell. La notícia es va estendre ràpidament i nombrosos astrònoms i experts en el camp es van involucrar en l’anàlisi del senyal. A mesura que s’aprofundia en la investigació, es van descobrir característiques encara més intrigants.

Molt potent

El senyal de ràdio era extremadament potent i semblava originar-se en algun lloc de l’espai profund, fora de la nostra galàxia. El seu patró de polsos regular i altament organitzat excloïa qualsevol explicació natural coneguda, fet que va portar a l’especulació que podria ser d’origen artificial. Aquesta hipòtesi va generar un gran debat entre els científics, amb teories que van des d’una emissió d’alguna civilització extraterrestre avançada fins a fenòmens astrofísics encara desconeguts.

No obstant, els científics coincidien que es tractava d’un fenomen natural, tot i que no se’n pogués identificar l’origen. Alguns van especular que podria ser un senyal d’un objecte celeste exòtic com una estrella de neutrons, un forat negre, una supernova, una nebulosa o fins i tot una civilització alienígena avançada.

El senyal de ràdio estava ubicat a 20 segons d’arc del centre de la galàxia NGC 2082, localitzada a uns 60 milions d’anys llum de la Terra i amb un diàmetre d’aproximadament 33.000 anys llum. «Presentem observacions contínues de ràdio de NGC 2082 utilitzant telescopis ASKAP, ATCA i Parkes de 888 MHz a 9000 MHz. A uns 20 segons d’arc del centre d’aquesta galàxia espiral pròxima, vam descobrir una font de ràdio brillant i compacta, J054149.24–641813.7, d’origen desconegut», van escriure els autors d’un estudi recollit per la revista ‘Science’.

A la recerca d’informació codificada

L’equip de científics de la universitat australiana que va estudiar el senyal també va investigar si hi havia alguna connexió amb altres observacions prèvies o esdeveniments còsmics coneguts. No obstant, no es van trobar correlacions clares, cosa que va augmentar encara més el misteri que envoltava el senyal.

Les investigacions addicionals van incloure l’anàlisi de la composició espectral del senyal i la recerca de patrons de modulació que poguessin contenir informació codificada.