Troballa singular

La NASA descobreix un os a Mart

La càmera HiRISE, la més avançada mai enviada a cap altre planeta, captura un cràter que sembla un calc del cèlebre plantígrad Paddington

• REPORTATGE MULTIMÈDIA | Mart, el planeta dels robots

• Calendari de missions espacials del 2023: fins a Júpiter i més enllà

La NASA descobreix un os a Mart

NASA / JPL-Caltech/ University of Arizona

¿Tu també veus cares en objectes o altres superfícies quotidianes? Aquest fenomen psicològic es diu pareidolia i consisteix a reconèixer patrons significatius en estímuls vagues i aleatoris. No se’n salven ni els astrònoms de la NASA, que ja van captar el somriure del sol. I ara han vist un os a la superfície de Mart. Més concretament, en un cràter del planeta vermell han trobat la cara simpàtica d’un plantígrad, que a més és un calc de l’os Paddington. Sí, aquell personatge imaginari de la literatura infantil del Regne Unit i que segur que has vist alguna vegada, ni que sigui, en forma de peluix.

Cada vegada se’n sap més d’aquest planeta. Fins que una conversa entre dues persones a la superfície de Mart sonaria amb retard perquè la velocitat del so és més lenta. Recentment, també s’ha descobert que té una zona volcànica activa de 4.000 quilòmetres de diàmetre. És estudiant la superfície del planeta que la càmera HiRISE, situada a bord de la nau espacial Mars Reconnaissance Orbiter, ha captat la cara de Paddington, sobretot el seu característic morro.

«Hi ha un turó amb una estructura de col·lapse en forma de V (el nas), dos cràters (els ulls) i un patró de fractura circular (el cap)», explica sobre el descobriment Alfred McEwen, investigador principal d’HiRISE, la càmera més avançada mai enviada a un altre planeta.