Dones STEM

Poques dones escullen carreres de ciències i tecnologia per biaixos de gènere

Ser mares els obstaculitza el desenvolupament professional i els impedeix portar a terme una carrera exitosa

Poques dones escullen carreres de ciències i tecnologia per biaixos de gènere
2
Es llegeix en minuts

Cada vegada són més les dones que elegeixen els estudis associats amb la salut i les cures i menys les que escullen dedicar-se a àmbits STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), ja que continuen trobant biaixos de gènere en la seva trajectòria, segons un estudi del grup d’investigació GenTIC de l’Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

A l’estudi, liderat per la investigadora Milagros Sainz, s’indaga en els motius pels quals les dones no es matriculen en carreres relacionades amb àmbits STEM i s’explica per què elegeixen uns estudis més relacionats amb la salut i les cures. «Conèixer els problemes als quals s’enfronten les joves ja matriculades en àmbits STEM i amb experiència professional és fonamental per poder establir estratègies i polítiques de retenció de talent femení», assenyala Sainz.

Per a la investigació, s’han entrevistat en profunditat 11 homes i 15 dones, d’entre 18 i 29 anys, de Barcelona i Madrid, i que estudien una carrera STEM o es dediquen professionalment a algun d’aquests sectors des de fa, a tot estirar, cinc anys. Els resultats, publicats a la revista ‘Emerging Adulthood’, ajuden a determinar quins són els obstacles que se’ls presenten a les dones i als homes, com els enfronten i quines estratègies utilitzen per superar-los.

Estereotips i maternitat

Després d’analitzar els resultats, les investigadores observen queels estereotips de gènere segueixen presents en aquests sectors i provoquen que moltes dones considerin que són professions masculines, i infravalorin les seves capacitats per dedicar-s’hi. Un altre factor que han destacat és la preocupació que mostren algunes de les participants per compatibilitzar la carrera amb la maternitat sense ser penalitzades. De les 15 entrevistades, nou consideren que ser mares els obstaculitza el desenvolupament professional i els impedeix portar a terme una carrera exitosa. Segons elles, això no passa als seus companys homes.

«Les dones prenen consciència de les desigualtats, no les naturalitzen, i els homes, per la seva banda, també són conscients dels seus privilegis i, si són educats des de la igualtat i la justícia social, es poden convertir en agents de canvi», explica la investigadora de GenTIC i coautora de l’estudi, Lídia Arroyo.

Falta de referents

L’estudi també determina que per falta de dones amb una trajectòria d’èxit en l’àmbit STEM, moltes noies amb talent abandonen la idea de dedicar-se a aquests sectors. «Quan acaben la carrera, les dones s’enfronten a les desigualtats de gènere estructurals del mercat de treball, però també a la falta de referents, com mares i científiques», explica la primera autora del treball, Alisa Petroff.

Notícies relacionades

Aproximadament el 30% de les noies escullen estudiar en l’àmbit STEM a secundària, però al final, només un 3% elegeix estudiar carreres de tecnologies de la informació i comunicació, i només un 5%, de matemàtiques i estadística, respecte als homes, segons xifres de la Unesco. En canvi, en el sector relacionat amb la salut i la cura, com ara medicina, infermeria o farmàcia, hi ha una participació femenina superior al 70%.

Segons les investigadores d’aquest treball, la falta de professionals en els sectors tecnològics serà un dels principals desafiaments en el futur i és per això que «no es pot malgastar el talent femení ni el potencial de les dones», destaquen. «S’ha d’incentivar que les empreses les reclutin i les retinguin, fomentant fórmules més flexibles que els permetin compatibilitzar la vida personal i la laboral sense haver d’arribar a escollir una cosa o l’altra», declaren.