Investigació
Mart perd aigua més ràpid de com s'esperava
El vapor d'aigua s'està acumulant en grans quantitats i proporcions inesperades a una altitud de més de 80 quilòmetres en l'atmosfera
Mart està perdent aigua més ràpid del que la teoria i les observacions suggereixen, segons noves dades obtingudes per la sonda TGO (Trace Gas Orbiter) de la missió ExoMars de l’ESA i Roscosmos.
La desaparició gradual de l’aigua (H2O) passa en l’atmosfera superior de Mart a mesura que la llum solar i la química dissocien les molècules d’aigua en àtoms d’hidrogen i oxigen que la gravetat feble no pot evitar que escapi a l’espai.
Notícies relacionadesUn equip d’investigació internacional, dirigit en part per l’investigador Franck Montmessin del CNRS, l’organisme oficial d’investigació de França, acaba de revelar que el vapor d’aigua s’està acumulant en grans quantitats i proporcions inesperades a una altitud de més de 80 quilòmetres en l’atmosfera marciana.
Els mesuraments, publicats a ‘Science’, van mostrar que les grans bosses atmosfèriques estan fins i tot en un estat de sobresaturació, amb l’atmosfera que conté de 10 a 100 vegades més vapor d’aigua del que la seva temperatura hauria de permetre en teoria. Amb les taxes de sobresaturació observades, la capacitat de fuita de l’aigua augmentaria considerablement durant certes estacions.
- Sánchez insisteix a "salvar el vaixell" però perd un altre peó
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Victòria del campió d’Europa (2-0) El Madrid topa amb Luis Enrique
- CICLISME El caos s’apodera de l’estrena del Tour amb Enric Mas de protagonista
- Normativa dispar Les platges catalanes sumen 8 ofegats sense una regulació comuna de seguretat
- Aranzels Trump, extasiat amb la seva pròpia estratègia però amb escassos resultats, amenaça de reactivar la guerra comercial i dispara la incertesa
- Lloc de somni El poble de cinema a 40 minuts de Girona on van rodar 'Joc de Trons'
- És legal ficar el teu gos en una gàbia 8 hores al dia? L’advocat Xavi Abat et treu de dubtes: "Una abominació"
- LLIBRES La Barcelona dels prodigis literaris
- Patri Guijarro: "Ja em sento més jo a la selecció, com al Barça"