INICIATIVA INTERNACIONAL

Científics de tot el món plantegen sis mesures per fer front a la crisi climàtica

Més d'11.000 professionals de 153 països subscriuen un manifest per exigir accions immediates

La declaració va acompanyada de més de 40 anys de dades que corroboren l'emergència mediambiental

zentauroepp50522147 soc191105134525

zentauroepp50522147 soc191105134525 / Leo Correa

Valentina Raffio

El 1979, la comunitat científica es va reunir en la que va ser la primera conferència mundial sobre el clima per alertar sobre el canvi climàtic. Quaranta anys més tard, mésd’11.000 científics de tot el món han subscrit un manifest en què declaren l’emergència climàtica i plantegen sis mesures urgents per fer-hi front. La declaració, publicada aquest dimarts a la revista ‘Bioscience’, va acompanyada d’una anàlisi científica que recopila dades al llarg de més de 40 anys  en què es pot corroborar el deteriorament dels «signes vitals» del planeta.

«Hem passat els últims 40 anys en negociacions globals sobre aquest problema i, malgrat això, s’ha continuat actuant com de costum; no s’ha fet res per abordar aquesta crisi», exclama William Ripple, ecòleg de la Universitat Estatal d’Oregon i un dels impulsors del manifest. «La temperatura global està augmentant, els oceans s’estan escalfant i el nivell del mar puja, augmenten els fenòmens meteorològics extrems... El canvi climàtic ha arribat i s’està accelerant més ràpid del que molts científics esperaven», afegeix.

«Els científics tenen l’obligació moral d’advertir la humanitat de qualsevol gran amenaça. I pel que indiquen les dades, està clar que estem davant d’una emergència climàtica», argumenta Thomas Newsome, investigador de la Universitat de Sydney i un dels signants del document. Davant d’això, la recent publicada declaració defensa que «mitigar i adaptar-se al canvi climàtic significa transformar les formes en què governem, administrem, mengem i obtenim recursos i energia».

El manifest, més enllà de constatar la gravetat d’aquest problema, planteja sis mesures urgents per abordar aquesta crisi mediambiental.

1. Transició energètica

El primer paquet de mesures proposat per la comunitat científica se centra en la transició energètica. Els experts proposen, entre d’altres, reemplaçar els combustibles fòssils per energies renovables netes; frenar l’extracció de recursos de les reserves de carbó, petroli i gas natural, eliminar els subsidis a les companyies de combustibles fòssils i imposar tarifes prou altes com per restringir l’ús d’aquest tipus de fonts d’energia no renovables.

2. Fre als gasos contaminants

Els científics també insten a reduir de manera immediata les emissions de gasos contaminants com el carboni, el metà i els hidrofluorocarburs, uns compostos responsables del’efecte hivernacle. Aquesta mesura, implementada de manera urgent, podria reduir a la meitat les estimacions d’escalfament global per a les dècades vinents.

3. Protecció de la natura

Els experts també reclamen un compromís més gran amb els recursos naturals. Entre les mesures proposades destaca la restauració i protecció d’ecosistemes com boscos, prades i aiguamolls. La conservació d’aquests espais naturals, a més del seu valor intrínsec per al manteniment de la biodiversitat, contribuiria a la retenció de diòxid de carboni atmosfèric, un gas clau en l’efecte hivernacle.

4. Canvis en l’alimentació

La comunitat científica, una vegada més, es posiciona sobre la necessitat de canviar els hàbits alimentaris per fer front a la crisi climàtica. Fa uns mesos, el Panel Intergovernamental sobre Canvi Climàtic (IPCC) de l’ONU ja va proposar reduir el consum de carn per mitigar l’empremta ecològica. Ara, els experts reclamen una dieta basada principalment en vegetals i amb un menor consum de productes animals. Aquest canvi podria reduir significativament les emissions de metà i altres gasos amb efecte hivernacle i, al seu torn, alliberaria terres agrícoles per al cultiu d’aliments humans en lloc d’aliments per al bestiar. Així mateix, els científics demanen frenar el desaprofitament d’aliments, ja que, segons les últimes estimacions, fins a un terç de tots els aliments produïts acaben a les escombraries.

5. Reforma del sistema econòmic