MANIOBRA COMPLEXA
La sonda InSight aterra amb èxit a Mart
El mòdul espacial s'ha enfrontat als "set minuts de terror" just abans d'aterrar a Mart
La missió pretén conèixer la geologia profunda del planeta vermell
La sonda espacial InSight ha aterrat amb èxit després d’haver fet front als anomenats "set minuts de terror" just abans d’aterrar a Mart. L’emissió en directe de la maniobra per part de la NASA s’ha iniciat a les 20.00 hores (hora de l’Espanya peninsular) i l’aterratge a la superfície marciana ha tingut lloc al voltant deles 21.00 hores.
"És una de les parts més intenses de la meva missió", ha assegurat el mateix aparell a Twitter, on ha passat sis mesos explicant en primera persona les vicissituds del seu llarg viatge.
"Demà és el gran dia", "d’aquí 24 hores seré a casa, a #Mart", va escriure ahir a la nit InSight als seus més de 80.000 seguidors, que va convidar a seguir l’últim informe del seu equip terrestre sobre el que esperen "aprendre a Mart" i com s’està preparant l’enginy davant de l’imminent amartatge.
Moment més delicat de la missió a Mart
Els "set minuts de terror" són els més delicats de la missió, quan ha travessat l’atmosfera a gairebé 20.000 quilòmetres per hora i en aquell temps hagi de reduir la seva velocitat a només cinc quilòmetres per poder posar-se amb seguretat a la superfície marciana.
"És una de les parts més intenses de la meva missió. Comença quan arribi a la zona alta de l’atmosfera marciana i dura uns sis minuts i mig, fins que aterri amb seguretat", va explicar fa unes quantes hores InSight juntament amb una de les moltes recreacions del moment que ha pujat al seu Twitter.
Es tracta d’un procés que pot qualificar-se de qualsevol cosa menys de fàcil. De fet, el mòdul Schiaparelli del projecte ExoMars no va superar aquesta complicada fase i va acabar fet miques contra el planeta vermell l’octubre del 2017.
La NASA ha volgut donar vida pròpia al mòdul espacial en les xarxes socials, una manera d’acostar la seva missió i la ciència al gran públic, que podrà seguir l’arriscat amartatge en directe, fins i tot a la novaiorquesa plaça de Times Square.
Sentit de l’humor
InSight s’ha revelat com un enginy amb sentit de l’humor. "És bo que els robots no puguin suar. Només dos dies més en la marató per arribar a Mart".
Però també amb ganes d’arribar a la seva destinació final: "#Mart, vinc cap a tu. Vaig deixar la Terra fa 200 dies i ara sóc a només cinc dies d’aterratge a Mart", va tuitejar l’aparell el dia 21, juntament amb un GIF en què es veia un recreació del seu amartatge.
Un cop a Mart, si tot va bé, InSight ha de dur a terme un costós treball per analitzar "el cor" del segon planeta més petit del sistema solar, després de Mercuri.
Fins ara les missions a Mart han capturat imatges de la superfície, han estudiat roques, han excavat a la terra i han buscat pistes sobre l’aigua que alguna vegada hi va fluir, però mai s’ha indagat en el seu interior.
Temperatura interna del planeta
El mòdul espacial auscultarà, així, l’interior del planeta i per fer-ho utilitzarà una excavadora mecànica que perforarà a cinc metres de profunditat, on mesurarà la temperatura interna i seguirà qualsevol moviment intern amb l’ajuda d’un sismògraf.
Notícies relacionadesPerò abans totes les mirades estaran posades a les pantalles de control de la NASA per saber si InSight aconsegueix l’aterratge, per a la qual cosa, segons les seves pròpies paraules, s’han de saber cinc coses.
"Aterrar a Mart és difícil. Utilitzaré tecnologia de provada eficàcia. Aterraré a l’aparcament més gran de Mart. Estic fabricat per aterrar enmig d’una tempesta de sorra. Descobriré com es formen els planetes rocosos".
- Pep Guardiola i Cristina Serra, a prop de firmar el divorci
- Cas sota investigació L’Ana Julia va rebre a la presó regals dels funcionaris a canvi de sexe
- Genealogia ¿Qui era la mare del nou Papa, Lleó XIV? Així era Mildred Martínez
- Míchel, hospitalitzat d'urgència per un problema de salut
- Els comicis del 2027 Junts aposta per prohibir als okupes l’empadronament
- Mor Margot Friedländer, supervivent de l’Holocaust
- Nou Pontífex Parla l'investigador de Tortosa que va dissoldre la secta Sodalicio del Perú: "El papa Lleó XIV va tenir un paper imprescindible"
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família de Barcelona convidarà el Papa Lleó XIV pel centenari de Gaudí al juny de 2026
- Febre per Bad Bunny: 10 concerts a Madrid i 2 a Barcelona
- Mor James Foley, el director predilecte de Madonna i responsable de dues pel·lícules de la saga ‘Cincuenta sombras de Grey’