AVENÇ CIENTÍFIC
Desenvolupada una retina artificial que es provarà en porcs
La pròtesi té un sistema de sensors que ofereix una visió més nítida

zentauroepp43420497 graf1243 barcelona 20 05 2018 gabriel gabby silberman 180521102109 /
Investigadors de tres centres científics catalans estan ultimant el desenvolupament d’una pròtesi de retina per implantar en persones cegues i tornar-los la visió el prototip de la qual preveuen poder provar en porcs nans la pròxima tardor.
Segons ha explicat a Efe el director del Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), Gabby Silberman, l’avenç tecnològic l’estan desenvolupant conjuntament científics de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), de l’Institut de Física d’Altes Energies (IFAE), de l’Institut Català de Nanociència i Nanotrecnología (ICN2) i oftalmòlegs de la Clínica Barraquer.
Els investigadors estan utilitzant materials de dues dimensions, com el grafè, que permeten fabricar sensors molt petits, per connectar-los als estímuls visuals de persones amb problemes de visió.
Fins ara les pròtesis de retina que s’han implantat en persones a penes permeten recuperar la visió de llums i ombres i imatges molt poc definides, però aquest nou tipus d’implant, que permet fer sensors molt més petits i multiplicar-ne el número, esperen que pugui donar una visió molt més efectiva i detallada.
Proves en ratolins
De moment, segons Silberman, ja han fet proves 'in vitro' de l’implant de retina en laboratoris amb retines de ratolins i a la tardor esperen poder fer implants 'in vivo' en porcs nans, l’aparell ocular dels quals és molt més semblant a l’humà.
Ara estan desenvolupant el prototip per adaptar-lo a l’ull del porc, per fer les proves d’eficiència d’aquesta "retina artificial.
Notícies relacionadesSilberman ha posat aquesta investigació com a exemple de col·laboració entre els centres científics que agrupa el BIST, en què, a més de l’ICFO, l’IFAE i el ICN2, hi ha el Centre de Regulació Genòmica (CRG), l’Institut d’Investigació Biomèdica (IRB Barcelona), l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) i l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC).
Segons el director del BIST, cada vegada és més necessària i imprescindible la col·laboració entre diferents disciplines científiques per poder dur a terme investigacions capdavanteres i desenvolupar noves tecnologies.
- Va visitar Salamanca, Valladolid, Lleó i Galícia L’estiu del Papa per Espanya a bord d’una furgoneta: així va recórrer Prevost Espanya amb una tenda de campanya
- Oriol Pujol inicia un nou projecte empresarial
- Protecció al consumidor El Govern espanyol endureix l’atac contra les conegudes com a trucades ‘spam’
- Apunt ‘Ajo y agua’
- Urbanisme L’avinguda de Roma renaixerà el 2027 com a bulevard per passejar
- Article del conseller de Política Lingüística Un pacte per fer créixer el català, per Francesc Xavier Vila
- Rampes nocturnes: per què es produeixen, quines són les causes i què he de fer?
- Xarxa de pederàstia Els educadors que tractaven la menor tutelada violada pel 'Pelicot català' van descobrir al seu mòbil fotos i vídeos dels abusos
- Nou decret El Govern ajorna la pujada de la taxa turística pendent del suport dels Comuns
- De 7Cases Detinguda una administradora de finques per apropiar-se de 256.246 euros de 14 comunitats de veïns