investigació en càncer

Els greixos afavoreixen la metàstasi de les cèl·lules tumorals

Els ratolins amb una dieta rica en lípids pateixen més el procés i de forma més agressiva

La investigació s'ha realitzat a l'Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona

icoy36545752 aznar161207185436

icoy36545752 aznar161207185436 / FERRAN NADEU

Antonio Madridejos

Periodista

ver +

Al voltant del 90% de les morts per càncer es produeixen per culpa de les metàstasis, procés que passa quan una cèl·lula cancerosa es desprèn d’un tumor, viatja pel sistema circulatori o limfàtic i acaba formant tumors en parts distants del cos. Ara, investigadors de l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona) han identificat les cèl·lules responsables d’iniciar aquest procés, que segons sembla és comú a tots els tipus de tumor, i han comprovat en proves in vivo amb rosegadors que el mecanisme s’accelera quan en la dieta augmenten els nivells de greix.

«Si talles el subministrament de greixos en les cèl·lules que generen metàstasis, són pràcticament incapaces de desenvolupar-la», afirma el coordinador del treball, Salvador Aznar Benitah, investigador ICREA de la Generalitat i cap del grup Cèl·lules Mare i Càncer de l’IRB Barcelona. «Potser seguirà creixent el tumor, però farà moltes menys metàstasis o no en farà», insisteix.

Els detalls de la investigació s’han publicat a la revista Nature, amb Gloria Pascual com a primera firmant. La clau en el procés és una molècula situada a la membrana cel·lular anomenada CD36, coneguda amb anterioritat, que està implicada en el metabolisme dels lípids, és a dir, en l’absorció dels àcids grassos per part de l’organisme.

Els investigadors van observar en primer lloc que amb un increment de la presència de CD36 als tumors n’hi havia prou per transformar en metastàtica una cèl·lula que abans no ho era. «Com que se sap que CD36 transporta àcids grassos a l’interior de les cèl·lules –explica Aznar Benitah–, vam estudiar el paper que tindria una dieta grassa en la metàstasi. I els resultats van demostrar que alts nivells d’àcids grassos a la sang augmenten el nombre de focus metastàtics».

També van comprovar el procés en tumors humans que van ser inserits en ratolins avatar. Per observar el desenvolupament, el sorgiment de les metàstasis, aquestes proves no es poden fer in vitro, explica el coordinador de les investigacions. Concretament, es va fer amb mostres de pacients amb carcinomes orals de divers grau d’agressivitat, proporcionades per l’Hospital de la Vall d’Hebron de Barcelona, amb la coordinació dels doctors Coro Bescós i Juan Antonio Hueto.

Els investigadors van donar als ratolins una dieta rica en greixos (un 15% més del consum normal) i el resultat va ser incontestable: prop del 80% dels animals tenien més metàstasis i més grans. Bescós destaca el treball com a fruit d’una fecunda col·laboració. «Esperem que els futurs assajos clínics siguin fructífers», va dir sobre un treball en què els pacients van cedir les mostres de forma anònima després de sotmetre’s a una extracció.

COMÚ A TOTS ELS TUMORS / El procés sembla comú per a tots els tumors, diu Aznar. Els investigadors han comprovat que l’efecte de CD36 és el mateix en cèl·lules de melanoma i càncer de mama. «No ho hem comprovat encara per a tots els tumors, però creiem que pot ser un marcador general», prossegueix. Anàlisis estadístiques de mostres de pacients demostren que inhibir l’activitat de CD36 redueix les metàstasis en carcinoma d’ovari, hepàtic i de pulmó.