CONJUNCIÓ ASTRONÒMICA
L'espectacle de cinc planetes en línia
Mercuri, Venus, Saturn, Mart i Júpiter podran observar-se abans de l'alba a simple vista
lpedragosa32489944 alineaci n de cinco planetas visible desde barcel160121175246
Totes les matinades fins al 20 de febrer, poc abans de fer-se de dia, es podrà contemplar al firmament una singular alineació de cinc planetes, un fenomen que no s'observava des de fa 10 anys. Mercuri -que és el menys visible dels cinc-, Venus, Saturn, Mart i Júpiter es podran observar a simple vista, sense necessitat de prismàtics o telescopis, encara que lògicament les possibilitats milloren en llocs apartats de la llum urbana i amb l'horitzó ras, ja que els cinc planetes se situaran molt baixos mirant cap al sud.
Encara que fa 10 anys que no es produïa una conjunció similar, l'alineació es repetirà l'agost vinent i, ja amb un període més llarg de treva, l'octubre del 2018. En aquesta ocasió, a partir del 27 de gener també es podrà contemplar la Lluna.
Per horaris, el primer planeta a aparèixer serà Júpiter, seguit de Mart. Després vindran Saturn i Venus i, finalment, ja amb el Sol a punt de sortir, Mercuri.
Notícies relacionadesAlbert Morral, president de l'Agrupació Astronòmica de Sabadell, explica que Venus i Júpiter són ara molt fàcils d'observar de matinada, fins i tot des de les ciutats, mentre que la brillantor és menor en el cas de Mart i Saturn. En qualsevol cas, el repte en la seva opinió és poder veure Mercuri, “un planeta que se n'anirà ràpid i que se situa molt baix a l'horitzó”. “Mercuri sempre és difícil de veure perquè està molt a prop del Sol,”, afegeix. Els planetes són visibles perquè reflecteixen la llum del Sol. Per aquest motiu, la seva llum és estable, a diferència de la brillantor titil·lant característica de les estrelles.
Morral recorda que aquestes alineacions no tenen res d'esotèric, però sí que són un bonic atractiu per als astrofotògrafs. “Malgrat les hores intempestives, estic segur que alguns dels nostres socis intentaran fotografiar-ho”, diu.
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça torna a creuar-se amb l’Atlètic a semifinals de Copa del Rei
- Activitats obertes a tota la ciutat Els tractors prenen el centre de Barcelona: «Havíem de ser aquí, el consumidor ha de saber què menja»
- Frau als ‘park & go’ «No sé on ha estat el meu cotxe»: com els aparcaments fantasma enganyen clients a l’aeroport de Barcelona
- ACTUALITAT BLAUGRANA Víctor Font diu que no comptaria amb Deco i Flick defensa la seva relació de complicitat amb el director esportiu
- La gran banca espanyola fulmina rècords: guanya 34.000 milions el 2025, un 7% més
