'Nature' retira un fals estudi sobre generació de cèl·lules mare

La prestigiosa revista conclou que l'article de la investigadora japonesa Haruko Obokata conté "errors crítics"

El treball es va presentar internacionalment al gener com un sistema revolucionari per a la generació de teixits

ANTONIO MADRIDEJOS / Barcelona

La revista científica Nature ha retirat definitivament dos articles que van publicar al gener uns investigadors japonesos que informaven d'una prometedora i excepcional via per a la generació de cèl·lules mare. La prestigiosa revista ha pres la decisió, que suposa la desaparició de les dues recerques del seu corpus biogràfic, perquè els autors, entre altres aspectes, van manipular unes imatges per demostrar l'experiment.

La decisió s'ha pres d'acord amb Haruko Obokata, investigadora del centre Riken i primera signant dels treballs, i 13 coautors més, ha informat la revista britànica. Nature al·ludeix concretament a "diversos errors crítics" i s'autoexculpa assegurant que eren impossibles de detectar per al seu equip de revisors. Riken també ha decidit retirar-los de la seva web.

Obokata, de 30 anys, va anunciar al gener que havia aconseguit amb un mètode senzill que cèl·lules adultes diferenciades de ratolí retrocedissin fins a la fase de cèl·lula mare embrionària --amb capacitat per convertir-se en tota mena de teixits-- sotmetent-les a diferents tipus d'estrès químic, fonamentalment després de submergir-les en un mitjà àcid (pH 5,7).

El mètode, batejat com a Stap (sigles en anglès d''inducció de pluripotència activada per estímul'), va ser qualificat en el seu moment d'"excepcional" per la comunitat científica internacional.

Dubtes des del començament