males praxis

Un fals estudi científic aboca al tancament un centre punter d'investigació del Japó

'Nature' va publicar el treball de la doctora Haruko Obokata, que va falsificar i va manipular els resultats

Haruko Obokata.

Haruko Obokata. / KIMIMASA MAYAMA (EFE)

La ciència té mà dura amb el frau. La publicació d'un estudi sobre cèl·lules mare suposadament fraudulent podria acabar amb el tancament del prestigiós centre d'investigació Riken de Kobe (oest del Japó). La clausura del Centre de Biologia del Desenvolupament (CBD), punter a nivell mundial en medicina regenerativa, és una de les propostes que presentarà un comitè que s'ha posat en marxa després de l'escàndol, que també suggereix un reforma en profunditat del centre. I és que la comunitat científica és dura amb l'error però intransigent amb la falsedat. I no perdona. CBD es va veure involucrat en una enorme polèmica arran de la publicació d'un article a la revista 'Nature' el gener passat en què es descrivia un mètode revolucionari per produir cèl·lules adultes pluripotents capaces de convertir-se en qualsevol tipus de teixit, que consistia a sotmetre cèl·lules adultes a diversos tipus d'estrès. La humiliació de 'Nature' al comprovar la falsedat de l'estudi tindrà conseqüències.

Després que molts membres de la comunitat científica denunciessin la impossibilitat de replicar els resultats i l'ús irregular d'imatges en els estudis, un comitè de Riken va determinar que la doctora que va liderar la investigació, Haruko Obokata, va falsificar i va manipular diverses d'aquestes imatges. Finalment, Obokata va acceptar, el 4 de juny, la retirada de l'estudi.

Problemes institucionals

El comitè de reforma fa recaure la culpa d'aquesta mala praxi no només en Obokata, sinó també a problemes institucionals del CBD, i per això té previst recomanar una reforma en profunditat o el tancament i la seva substitució per un altre nou centre.