La ronda francesa

El Jumbo va preparar durant mesos la contrarellotge victoriosa de Vingegaard

A l’abril, el jersei groc ja s’entrenava als Alps quan Tadej Pogacar s’exhibia en les clàssiques d’abril. Aquest dissabte arriben els Vosges després de l’etapa de transició guanyada per Matej Mohoric.

Pogacar, passa-t’ho bé i sigues feliç.

El Jumbo va preparar durant mesos la contrarellotge victoriosa de Vingegaard

AFP /ANNE-CHRISTINE POUJOULAT

3
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

Especialista en Periodisme esportiu i ciclisme

ver +

L’equip Jumbo va preparar a consciència durant mesos la contrarellotge del Tour, convençuts que era l’etapa clau perquè Jonas Vingegaard aconseguís la segona victòria consecutiva en la carrera. Mentre Tadej Pogacar s’exhibia guanyant les clàssiques de primavera, el jersei groc ja s’entrenava als Alps i es preparava físicament i tècnicament per començar a sentenciar el Tour en la 16a etapa, la que es va disputar dimarts passat i on l’astre danès va triturar el seu rival eslovè, que l’endemà es va enfonsar a Courchevel.

Mathieu Heijboer, cap de rendiment del Jumbo, va viatjar a França a finals d’octubre de l’any passat per repassar sobre el terreny totes les etapes del Tour. Va gravar els punts complicats dels 21 dies de competició i immediatament va comprendre que la victòria de Vingegaard s’havia de consolidar en els 22,4 quilòmetres de l’única contrarellotge programada en la prova.

Vingegaard va viatjar als Alps a l’abril. Pogacar se centrava en aquell temps a rebre tota mena d’elogis després de guanyar el Tour de Flandes, l’Amstel Gold Race, la Fletxa Valona i córrer la Lieja-Bastogne-Lieja, on va caure i es va fracturar el canell. La recuperació va ser més lenta del que s’esperava i l’extraordinari eslovè només va disposar d’un mes per preparar el Tour.

En canvi, Vingegaard s’entrenava des de la primavera almenys tres vegades a la setmana sobre la seva bici de contrarellotge –la ‘cabra’, com se la denomina–. Eren entrenaments que combinava amb escalades ràpides, amb la bici lleugera, que pesa uns dos quilos menys que la de contrarellotge. D’aquesta manera, Vingegaard va mirar d’aconseguir moure els mateixos watts pujant muntanyes que anant en contrarellotge.

L’antecedent del Giro

El Jumbo va fer una cosa semblant amb Primoz Roglic, que va sacrificar tot el Giro i va decidir jugar-se la sort en la contrarellotge programada a un dia del passeig triomfal per Roma, a la muntanya Lussari. Fins i tot va utilitzar un plat i unes dents dissenyades exclusivament per a bicis de gravel, l’última gran moda entre els cicloturistes.

Concretats en el Tour, el Jumbo no va escatimar en esforços. El 2022 van fer igual quan van decidir que la clau seria l’etapa alpina del Granon. En aquella ocasió fins i tot van arribar a comptar amb la col·laboració d’Erik ten Hag, el tècnic del Manchester United, que els va assessorar sobre les tècniques de motivació que fa servir amb els seus futbolistes.

Van cuidar al màxim la bici que Vingegaard faria servir en la contrarellotge, que constava de la complicada pujada a la cota de Domancy, famosa perquè va ser allà on Bernard Hinault va posar en doina el Mundial del 1980, que va guanyar. En cap moment es van plantejar canviar de bici, tal com va fer Pogacar, i van decidir apostar per una ‘cabra’ tan lleugera com fos possible, a la qual van treure fins al vernís del quadro per rebaixar el pes en 100 grams i només deixar per qüestions de patrocini la marca Cervélo, el fabricant que els serveix les bicicletes.

Notícies relacionades

El Jumbo presumeix de tenir un altre secret guardat, però que només explicaran si Wout van Aert, que ja ha sigut pare, guanya el Mundial de contrarellotge. I buscant els secrets que portaran Vingegaard a guanyar el Tour, la carrera va avançar ahir amb una altra etapa de transició, sentenciada en escapada, i que va guanyar l’eslovè Matej Mohoric, company de Pello Bilbao i Mikel Landa al Bahrain. Aquest dissabte arriba l’última etapa de muntanya amb protagonisme als Vosges.

Totes les classificacions.