El Tourmalet

A Andorra cada dia passa el Tour

  • Ja són 70 els corredors professionals que viuen al país pirinenc.

  • Alguns equips tenen cotxes fent voltes per les carreteres andorranes per controlar i assistir els seus ciclistes si ho necessiten.

A Andorra cada dia passa el Tour

LE TOUR

2
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

Especialista en Periodisme esportiu i ciclisme

ver +

El Tour arriba aquest diumenge al que ja es pot considerar com el país més ciclista del món; o almenys el que acull un major nombre de corredors professionals, els que s’han instal·lat a Andorra per qüestions fiscals, un pilot que roda i entrena principalment per la carretera que porta al cim del port d’Envalira, on és impossible qualsevol dia de l’any no creuar-se amb algun. Oficialment són 70 tot i que sempre n’hi ha algun més que s’acosta a Andorra a entrenar amb els companys. O equips sencers (el Movistar ho ha fet diverses vegades i el Bahrain, també) que hi reuneixen tots els corredors en alguna època de l’any, quan la neu ja ha marxat.

Almenys una cinquantena dels corredors que s’han apuntat aquest any al Tour viuen a Andorra i tots coneixen com si fos el jardí de casa seva, no només Envalira, que es puja aquest diumenge, sinó Beixalís, un mur salvatge, potser el port més complicat, tot i que no sigui el més llarg, que figura en el programa de la Grande Boucle 2021.

Però no només són els ciclistes, amb les seves famílies (hi ha diverses parelles i, de vegades, també entrenen junts), sinó que els equips més potents ja han muntat un autèntic ‘servei de carrera’ per auxiliar els ciclistes en els seus entrenaments i proporcionar-los atenció mecànica i fisioteràpia.

L’exemple de l’Ineos

Si algú recorre amb cotxe o amb bici les carreteres andorranes i es creua amb un Mercedes de l’Ineos no es tracta d’un error o que el conductor s’hagi despistat, sinó que està fent voltes per si algun dels seus ciclistes (el conjunt britànic és dels equips que té més integrants vivint a Andorra) té cap problema amb la bici, necessita deixar roba o abrigar-se i, fins i tot, canviar el bidó amb aigua fresca. Tots els corredors estan geolocalitzats, així que no hi ha cap problema a saber on estan entrenant.

Notícies relacionades

Egan Bernal, tot i que viu a Mònaco quan és a Europa, es va passar les setmanes prèvies al Giro que va guanyar entrenant amb els seus companys ‘andorrans’ de l’Ineos i també es pot ser testimoni de veure Esteban Chaves canviant la roda posterior gràcies a l’auxili del cotxe del BikeExchange a l’altura del Tarter; o a prop de Soldeu veure un massatgista del Bora esperant els seus corredors per canviar les ampolletes de la bicicleta.

Una nova filosofia

Això permet els corredors sortir més ‘lleugers’ a entrenar i no estar pendents del problema que tindran si punxen o fins i tot de la roba que han de portar si hi ha risc de tempesta, una cosa sovint habitual a Andorra i el Pirineu. S’ha creat així una nova filosofia, camps d’entrenament que gairebé són de competició i, a més, quan es reuneixen diversos corredors del mateix equip surten protegits del trànsit amb cotxes del seu equip. Cada dia, cada any, n’hi ha més... fins al punt que abans que comenci una carrera com el Tour o la Vuelta només és necessari instal·lar-se amb una cadira per la ruta que porta cap a Envalira per creure que el Tour torna a passar com si fos el dia de la marmota i fins i tot per ser superat, si es roda amb bici, per professionals que van tan ràpids pujant que fins i tot fan pensar si el fre obstaculitza la roda.