27 set 2020

Anar al contingut

Patrocina:

El Dauphiné assenyala la ruta a seguir per guanyar el Tour

Tots els aspirants a la victòria a París se citen des d'aquest dimecres en la prova francesa que acabarà diumenge amb cinc etapes i cinc arribades en alt

Sergi López-Egea

El Dauphiné assenyala la ruta a seguir per guanyar el Tour

GUILLAUME HORCAJUELO

L’art del ciclisme amb els seus artistes a sobre una bicicleta arribarà des d’aquest dimecres al seu màxim exponent. I ho farà, com no, sobre carreteres franceses i en la mateixa escena per on discorrerà el Tour, si el coronavirus ho vol, a partir del 29 d’agost. Comença el Critérium del Dauphiné, fins diumenge, a través de Teleesport i Eurosport, el mes d’agost més ciclista mai abans creat i amb tots els aspirants a arribar de groc als Camps Elisis de París reunits en un combat sense treva, sense que falti ningú. Diumenge, el vencedor del Dauphiné pot ser el mateix que domini la ronda francesa en pocs dies.

Sense temps ni carreres per preparar el Tour, tal com si s’estigués al mes de febrer, els candidats a guanyar la ronda francesa només tenen cinc dies per acabar de calibrar el motor de les seves cames. Però que no es preocupin. Els organitzadors del Dauphiné, que són els mateixos del Tour, els han preparat una col·lecció artística de muntanyes amb cinc etapes i cinc finals en alt. La contrarellotge ha passat a la història. Per guanyar el Dauphiné s’haurà de ser un bon escalador, com succeirà després en la gran cita anual del ciclisme, desplaçada de juliol a finals d’agost per culpa de la pandèmia.

Dos equips tirans

Però, sobretot, per al bo i per al dolent, els ciclistes s’hauran de sotmetre no només a la clàssica tirania de l’Ineos, abans Sky, que fueteja el Tour des del 2015, sinó a la del Jumbo, poderosos equips, capaços de conduir el pilot a 30 quilòmetres per hora en moltes pujades sense que absolutament ningú, per molt bon escalador que sigui, pugui eludir la seva vigilància. És impossible escapar-se, atacar es converteix en un suïcidi. I el pitjor és que possiblement molts dies un demarratge més enllà de la zona de tanques de la meta sigui un complet miratge.

Serà el Dauphiné dels tridents. Pel costat britànic, els tres últims vencedors del Tour (Egan BernalGeraint Thomas i Chris Froome). Per part neerlandesa, el ciclista que sembla que està més en forma, Primoz Roglic, auxiliat per Tom Dumoulin i per Steven Krujikwijk.

Per aquests dos equips passa el futur del Dauphiné i segurament el del Tour. I contra aquests ha de lluitar la resta dels exèrcits ciclistes amb les seves estrelles al capdavant. Mikel Landa, al Bahrain; Julian Alaphilippe, al Deceuninck; Thibaut Pinot, al Groupama; Nairo Quintana, a l’Arkéa i Romain Bardet, a l’AG2R, en les seves últimes carreres amb l’equip de tota la vida ja que l’any que ve correrà al Sunweb alemany.

El paper del Movistar

Capítol a part mereix el trident espanyol del Movistar format per Alejandro ValverdeEnric Mas i Marc Soler, que arriba al Dauphiné després d’un amarg debut a la Volta a Burgos, on van estar molt lluny de la finor que sempre els ha d’acompanyar. Murcià i mallorquí es preparen per al Tour, mentre que Soler es reserva per al Giro.

I és aquí quan apareix destacada la figura del ciclista eslovè Tadej Pogacar, de 21 anys, el segon nen rebel del nou ciclisme després de Remco Evenepoel, qui no va al Dauphiné perquè no corre el Tour, ja que altrament potser ja caldria començar a escriure el nom del guanyador a París.

Cinc dies apassionants

Seran cinc dies amb ports per donar i vendre. Aquest dimecres, sense anar més lluny, des de Clermont-Ferrand, ciutat que també serà sortida d’una etapa del pròxim Tour, la carrera s’estrena amb set ports de muntanya. Però és que dijous la meta està instal·lada dalt del Col de Porte, de categoria especial. Divendres l’arribada es troba al cim de Saint Martin de Belleville i dissabte i diumenge la famosa estació d’esquí de Megève espera amb les seves pistes verdes i l’asfalt la sentència definitiva del Dauphiné 2020 dels artistes i la muntanya.