Anar al contingut

Patrocina:

LES NOVES ESTRELLES DEL PILOT

L'escapada femenina del Movistar

El nou projecte de l'equip de Valverde, Landa i Quintana catapulta 10 noies a les primeres posicions mundials al disputar les millors carreres del món

Mónica Marchante

L'escapada femenina del Movistar

periodico

Aquesta temporada, l’equip de ciclisme Movistar va presentar una important novetat. «Farem una única foto de grup, amb els nois i les noies junts. L’equip som tots, ells i elles. La foto serà conjunta». La directriu als presentadors de l’esdeveniment reflectia de manera contundent l’esperit del patrocinador, Telefónica, i de l’estructura, que feia el pas de crear un equip de dones que poguessin dedicar-se professionalment a la bicicleta. Dones, homes, persones. «L’equip som totes», diuen.


Mavi García, Aude Biannic, Alicia González, Malgorzata Jasinska, Lorena Llamas, Eider Merino, Rachel Neylan, Lourdes Oyarbide, Gloria Rodríguez i Alba Teruel són les 10 corredores del Movistar femení. Set són espanyoles, una, francesa, una, australiana, i una, polonesa.

ENTRENAR-SE I COMPETIR

Algunes d’elles han corregut en equips espanyols, com Lointek. Però fins ara no havien pogut deixar de treballar i dedicar-se en cos i ànima a entrenar-se i competir. Lorena Llamas va dir adeu a la seva feina en un supermercat al rebre la trucada del director, Jorge Sanz, fill d’Enrique, un dels mecànics de Miguel Induráin a l’antic equip Banesto. Gloria Rodríguez va deixar la botiga de roba. I la mallorquina Mavi García, subcampiona del món de duatló, s’ha centrat només en la bici. Alicia González i Lourdes Oyarbide han acabat els seus graus en Biotecnologia i Enginyeria en Disseny Industrial respectivament. Ara poden dedicar-se a la bici. Aquest és el gran salt de la mà de Movistar. Pedro Delgado, guanyador del Tour de 1988 i les Vueltas dels anys 1985 i 1989, va voler compartir el debut de les corredores en el seu primer dia de competició, durant la Setmana Valenciana de Ciclisme. «A totes els ha canviat la vida. Això els ha permès fer una aposta única pel ciclisme. Només aquest fet influeix radicalment en el seu rendiment».
 

Les corredores del Movistar amb els líders masculins de l'equip, durant la presentació de l'equip / movistar team

Les corredores disposen d’una infraestructura que no havien conegut mai. Tot el material que utilitzen, bicis, roba o casc, és exactament el mateix que utilitzen els seus companys. Comparteixen mecànics i físios. Es van concentrar al novembre amb els nois a Pamplona per a les proves físiques i mèdiques i, el febrer passat, van fer una altra concentració a Calpe, abans del debut a la Setmana Valenciana. «Tot el que és l’entorn ara el tenen cobert. Fins ara, com havien fet altres ciclistes, per tenir el mateix que a Movistar, havien d’emigrar a l’estranger», explica Perico.

L’EMPARA DEL PATROCINADOR

Movistar no és el primer equip femení professional UCI a Espanya, n’hi ha i n’hi ha hagut altres. La diferència està en l’exclusivitat que permet a les corredores l’empara d’un patrocinador com la companyia que esponsoritza des del 2011 l’antic equip de Delgado, Induráin i ara Alejandro Valverde, Nairo Quintana i Mikel Landa.
 

Alicia González, a la dreta, al podi de la Setmana Valenciana / movistar team

La rapidesa amb què es va gestar el projecte va fer impossible acollir  les dues corredores espanyoles amb més bon rànquing, Sheyla Gutiérrez i Ane Santesteban, amb contracte en vigor amb l’equip nord-americà Cylance i amb l’italià Ale, respectivament. A canvi, en només dues carreres ja es comencen a entreveure els fruits d’una aposta a mitjà i llarg termini. La jove asturiana Alicia González, de 22 anys, que no estava ni entre les 200 primeres de la classificació mundial, va ser tercera en la classificació general de la primera carrera de l’any a Europa i que va significar el debut de l’equip Telefónica, en la Setmana Valenciana, on va quedar  entre els 10 primers en les quatre etapes de la carrera.

EL DEBUT INTERNACIONAL

A la Strade Bianche, primera carrera internacional, Alicia va ser 20a en la classificació i hi va haver quatre ciclistes entre les 35 primeres. Un dels grans problemes que han tingut les ciclistes espanyoles, a més a més de la inexistència del professionalisme a Espanya, ha sigut la dificultat per trobar carreres internacionals en què competir i millorar. En el ciclisme femení no hi ha categories (com en el masculí). Els 45 equips inscrits tenen el mateix estatus, però només els 15 amb més bon rànquing a principis d’any tenen garantit poder córrer totes les carreres del calendari World Tour, que en aquest 2018 presenta 23 proves. La resta d’equips ha d’esperar les invitacions. Al començar la temporada, Movistar era 25è, en funció del rànquing individual de les corredores que formen la plantilla.
 

El material és el mateix, sense distinció de sexes  / movistar team

Les corredores de Movistar ja saben que el calendari de març i abril per a elles està ple de carreres World Tour amb un gran atractiu, les clàssiques belgues i holandeses com la Ronde Van Drenthe d’aquest diumenge, la Gent-Wevelgem del 25 i especialment les d’abril, amb la mítica prova del Tour de Flandes el dia 1, l’Amstel Gold Race, la Fletxa Valona, el 18, o la Lieja-Bastogne-Lieja, el diumenge 22. Fins ara han sigut convidades a totes les carreres que l’equip desitjava córrer. Falta saber si rebran invitació per córrer el Giro femení, la carrera més llarga (10 dies) i amb més dificultat per trobar-hi plaça.

«Estan entre al·lucinades i agraïdes de viure el que estan vivint. Els vaig dir que estiguessin tranquil·les, que veiessin la carrera amb fredor. Els nervis solen provocar caigudes», explica Delgado. 

Les xarxes socials han reflectit l'interés davant la irrupció de la versió femenina de Movistar. El debut de les noies va representar un 30% més d'interaccions a les xarxes socials respecte a les interaccions sobre l'equip masculí. Només la victòria de Valverde a Abu Dhabi va retornar el lideratge als homes. Però elles habían agafat l'escapada.

0 Comentaris
cargando