MESURES DAVANT DEL CORONAVIRUS

Les 26 accions de la Diputació de Barcelona per fer front al Covid-19

La corporació reforça els seus serveis als ajuntaments i les persones i, a més, ha posat en marxa accions especials per col·laborar en la lluita contra la pandèmia

Les 26 accions de la Diputació de Barcelona per fer front al Covid-19
Es llegeix en minuts

Contribuir a aturar la pandèmia, protegir els més vulnerables i prestar una assistència de qualitat als 311 municipis de la província en un moment tan complicat com el que estem vivint. Aquests han sigut els objectius de la Diputació de Barcelona durant aquestes primeres setmanes de crisi sanitària i assistencial, impulsant accions concretes en el territori. Aquestes són les 26 mesures que ha posat en marxa l’entitat.

1– Protegir els treballadors essencials

La Diputació de Barcelona ha començat a distribuir als ajuntaments de la província equips de protecció individual perquè els treballadors municipals puguin continuar prestant els serveis bàsics a la ciutadania amb les millors garanties possibles. De moment, ha repartit una primera compra de mascaretes KN95 (FFP2) i granotes de protecció perquè els consistoris puguin dotar el personal que així ho necessiti. Aquest material també es destinarà als treballadors del Centre Residencial Respir i al de les Unitats Mòbils del Servei Local de Teleassistència.

2– Col·laboració en la posada en marxa dels hospitals de campanya

L’Hospital de la Vall d’Hebron de Barcelona ha rebut 70 llits procedents del Centre Respir d’estades temporals per a la gent gran que la diputació ha posat a disposició del centre sanitari. La corporació també s’ha sumat a la coordinació de l’Hospital Fira Salut, el nou hospital provisional ubicat a la Fira de Barcelona, i ha participat en l’adequació de l’ampliació de l’Hospital Germans Trias i Pujol a les instal·lacions de l’Institut Guttmann i també en l’habilitació de la Pista Coberta d’Atletisme, a Sabadell, per transformar-la en l’hospital temporal Vallès Salut.

3– Recolzament per a l’habilitació d’hotels

La corporació està treballant, en col·laboració amb tots els municipis de la província i de manera coordinada amb el CatSalut, per posar en marxa les ampliacions dels principals hospitals i habilitar, si fa falta, hotels en tot el territori. En aquest sentit es contempla que alguns hotels es medicalitzin per acollir malalts de coronavirus i que d’altres s’habilitin com a centres de descans del personal sanitari.

4–  Vehicles a disposició del CatSalut

La Diputació de Barcelona ha cedit al CatSalut vehicles sense conductor procedents de la seva flota de serveis tècnics perquè sigui el Departament de Salut de la Generalitat qui els distribueixi segons les necessitats en cada cas. Aquests vehicles permetran les visites mèdiques a domicili i, a criteri de Salut, el trasllat del personal sanitari que ho requereixi.

5–  Més Teleassistència

El Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona ha posat en funcionament una línia d’atenció 900 perquè totes les persones majors de 65 anys puguin accedir a la teleassistència a través dels serveis socials dels ajuntaments. També s’ha reforçat el servei ordinari per als seus 90.0000 usuaris habituals. Les Unitats Mòbils del Teleassistència continuen donant assistència a tota la província.

6– Reforç del Servei d’Atenció Domiciliària

La Diputació de Barcelona ha posat a disposició dels ajuntaments una línia d’ajuts per ampliar el nombre d’hores del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) de les persones grans en situació de vulnerabilitat. També perquè es puguin oferir si les persones vulnerables estan afectades pel tancament dels centres de dia.

7– Increment de les targetes moneder

S’ha reforçat el programa de Targeta Moneder, establint un circuit d’urgència per atendre les peticions dels ajuntaments per a les famílies vulnerables i assegurar així el dret a l’alimentació dels nens. Amb aquesta targeta es poden adquirir aliments, beques menjador i productes de necessitats bàsiques i farmàcia.

Repartiment de material de protecció per a treballadors essencials.

8– Menjar a domicili

La diputació ofereix a tots els ajuntaments de la província un recolzament econòmic perquè puguin oferir un càtering a domicili per a totes les persones grans o amb discapacitat que siguin usuàries dels centres de dia.

9– Oferir un sostre a qui no el té

Amb la voluntat d’assistir als més vulnerables, la diputació ofereix recolzament als ajuntaments per habilitar allotjaments per a les persones sense llar, si fa falta, en equipaments d’urgència. També impulsa acords per oferir refugi a les famílies vulnerables i a les dones víctimes de violència masclista.

10– Avenços als ajuntaments per pal·liar la falta d’ingressos

La crisi del coronavirus també afecta el cobrament d’impostos i això implica que els ajuntaments tardaran mesos a disposar de bona part dels seus ingressos habituals. Perquè puguin fer-hi front, la Diputació de Barcelona ha transferit a l’Organisme de Gestió Tributària 50 milions d’euros per a avançaments i avenços.

11– Atenció psicològica als treballadors municipals

La crisi del Covid-19 té un cost emocional elevat per als treballadors municipals que donen servei directe a la ciutadania, com policies locals, brigades de neteja o serveis d’atenció domiciliària, entre d’altres. La Diputació de Barcelona impulsa un servei de suport psicològic per a aquests treballadors, via telefònica, a través del Col·legi de Psicòlegs de Catalunya.

12– ‘Contra la violència masclista que no ens aturi el confinament’

Aquest és el lema de la campanya que ha posat en marxa la diputació perquè la ciutadania col·labori en alertar de qualsevol sospita de possible violència masclista durant el confinament. L’objectiu és que els ajuntaments la puguin difondre per les xarxes socials i als establiments de primera necessitat, com supermercats o farmàcies, on les víctimes poden anar soles i demanar ajuda. Els governs locals també tenen la possibilitat de sol·licitar suport econòmic per a despeses extraordinàries en els serveis d’atenció i informació a les dones en casos de violència masclista.

13– Més mesures contra el maltractament a la gent gran

La corporació també ha reforçat el servei d’assessorament jurídic per sospita de maltractament a les persones grans que habitualment ja ofereix als ajuntaments. S’ofereix als professionals dels equips de serveis socials bàsics municipals.

14– Cinturons fetals d’un sol ús

La Diputació de Barcelona, a través del seu Centre d’Investigació de Tecnologia Tèxtil de Canet de Mar, ha fabricat 3.000 cinturons fetals per monitorar les dones a les sales de part. Es tracta de cinturons d’un sol ús que, per això, ofereixen més seguretat davant de possibles infeccions per coronavirus.

15– Informació per a emprenedors i empreses

La crisi del Covid-19 ha implicat canvis en els àmbits jurídic i fiscal, econòmic i financer, d’organització i recursos humans i de producció o prestació de serveis. Amb l’objectiu de facilitar tota aquesta informació a emprenedors i empreses, la diputació ha publicat una compilació de recursos.

16– Formació ‘online’ per a persones i empreses

La Diputació de Barcelona ofereix prop d’un centenar de tallers i sessions formatives a empreses que volen millorar la seva gestió en recursos humans i a persones que busquen feina. Aquesta formació, que es reuneix en la Compilació per a Serveis Locals d’Ocupació, s’està impulsant a distància telemàticament mentre duri l’estat d’alarma.

17– Carreteres segures

Es continua treballant en el manteniment de la xarxa de carreteres locals de la Diputació de Barcelona. L’objectiu és garantir la seguretat, sempre prioritzant les mesures de protecció dels treballadors del servei.

18– Producte fresc a domicili

Alguns camperols i productors locals de la Xarxa de Productes de la Terra, que reuneix un miler d’empreses i que impulsa la diputació, han posat en marxa diverses iniciatives per fer arribar productes de proximitat i de temporada als municipis que ho demanin. El Parc Agrari del Baix Llobregat i el Parc Rural de Montserrat també han habilitat circuits de distribució a domicili de producte fresc. Pel seu costat, productors del Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny han creat un mercat online per comercialtzar productes alimentaris i de consum.

19– Assistència les 24 hores del dia

Amb la voluntat de continuar oferint uns serveis de qualitat en la població, la Diputació de Barcelona manté actius els serveis essencials durant el confinament. Alguns continuen oferint l’atenció als usuaris de manera telemàtica, com el Servei d’Intermediació en Deutes de la Vivenda (SIDH), el Centre SPOTT  (de drogodependències i addicció a les pantalles) o el serveis que ofereixen habitualment les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor (UMIC) en relació amb les reclamacions que els consumidors puguin tenir aquests dies.

20– Suport en la mediació de conflictes

La declaració de l’estat d’alarma i el confinament a casa suposa un augment dels conflictes, ja siguin veïnals o familiars. Amb l’objectiu de rebaixar la tensió i acompanyar la ciutadania en aquest procés, la diputació ha adaptat el seu Programa de Mediació Ciutadana, que continua prestant de manera telemàtica.

21. Biblioteques: serveis virtuals per a tota la ciutadania 

La Diputació de Barcelona ha posat a disposició de tots els ciutadans –tinguin o no el carnet de la biblioteca– tots els serveis virtuals de la Xarxa de Biblioteques Municipals. Només cal sol·licitar-ho a través d’aquest formulari, que dona accés a la plataforma de préstec digital eBiblio, amb llibres, pel·lícules i revistes; així com a bases de dades de contingut musical, a audiollibres i a hemeroteques de diaris.

22– El museu a casa

L’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació posa a l’abast de tot el món visites virtuals a diverses exposicions de la Xarxa de Museus Locals. També ofereixen contingut digital equipaments de referència de la corporació, com el Palau Güell, l’Institut del Teatre, el Museu Marítim de Barcelona o el CCCB. 

23– Educació. En qualsevol moment i en qualsevol circumstància

A més de continuar atenent les consultes i necessitats dels ajuntaments en matèria educativa, la diputació facilita a tothom recursos que poden ser d’utilitat per a nens, joves, famílies i mestres mentre duri el confinament.

24– Confinats amb joves. ¿Què es pot fer?

La Diputació de Barcelona recomana a aquelles famílies que estiguin passant el confinament amb joves que visitin la pàgina web de l’Oficina del Pla Jove, on es recopilen recursos i consells dirigits a aquest sector de la població, com eines per parlar amb joves, activitats dirigides a ells i l’espai d’activitats Fem Tec, que tenen l’objectiu de difondre l’emprenedoria com a actitud vital.

25– ‘¡Durant el confinament, no t’aturis!’

La Diputació de Barcelona ha publicat tot un conjunt de propostes perquè, especialment les persones grans de la província no s’aturi durant aquests dies de confinament. D’una banda, s’ofereixen exercicis de relaxació, d’escalfament, d’estiraments i d’enfortiment. De l’altra, s’ha elaborat una petita selecció de l’oferta disponible publicada a internet.

Notícies relacionades

26– Atenció directa als ajuntaments i a la ciutadania

Amb l’objectiu de continuar prestant una assistència directa, àgil i de qualitat als consistoris de la província, la Diputació ha habilitat en la seva pàgina web un ‘site’ amb recursos per a l’Atenció Directa als Ajuntaments, així com un apartat amb els principals recursos d’Informació a la Ciutadania en la lluita contra el Covid-19.

Temes:

Diputacions