Anar al contingut

PRIMER ANY DE FUNCIONAMENT A CATALUNYA

L'helicòpter medicalitzat del SEM ja vola de nit

Prop de 200 pacients greus i crítics s'han beneficiat ja d'aquest servei nocturn, que a finals d'any comptarà amb 14 heliports disponibles

La Generalitat garanteix així l'equitat en l'accés al sistema sanitari de tota la població, especialment de les zones més llunyanes a hospitals

Víctor Fúser

L'helicòpter medicalitzat del SEM ja vola de nit

L’assistència i el trasllat aeri nocturn de pacients greus i crítics ja és una realitat a Catalunya. El seu primer any de funcionament, l’helicòpter medicalitzat del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha traslladat en horari nocturn 177 pacients amb patologies com ara ictus o infarts. El 51% d’aquests serveis, és a dir, un total de 91 casos, han sigut trasllats entre hospitals i el 49%, han correspost a assistències primàries, en les quals s’ha atès la persona al mateix lloc de l’incident (86 casos).

Amb aquest nou servei, el Departament de Salut garanteix l’equitat en l’accés al sistema sanitari públic de tota la població catalana, especialment la d’aquelles zones més allunyades dels hospitals que atenen els casos de més complexitat.

A més, es redueix el temps de trasllat entre hospitals, sobretot en casos d’infart, ictus o politraumatismes, que els temps de resposta són clau per a la supervivència i la recuperació dels pacients. A més, es millora la cobertura sanitària de zones perifèriques, ja que queda alliberat el recurs terrestre que havia de fer el trasllat.

Abans de posar en marxa el vol nocturn, el SEM donava resposta a les situacions que es produïen durant la nit amb pacients greus i crítics amb les unitats de recolzament vital avançat terrestre, que garanteixen l’assistència a tot el territori català. Amb la instauració d’un nou equip mèdic amb helicòpter medicalitzat en horari nocturn, ara es disposa d’un equip medicalitzat aeri les 24 hores, els 365 dies de l’any.

Helicòpter

L’equip mèdic encarregat dels trasllats nocturns.  /DEPARTAMENT DE SALUT

Característiques del vol nocturn

De les quatre bases aèries actuals del SEM, s’ha escollit la de l’Hospital Parc Taulí de Sabadell per ampliar el servei, perquè és la que ofereix una millor cobertura a tot el territori català i la que garanteix un menor nombre d’hores d’inoperativitat.

Aquest vol nocturn va començar a funcionar fa un any i ha anat augmentant els serveis a mesura que les infraestructures per aterrar l’helicòpter han anat convertint-se en operatives les 24 hores del dia.

11 heliports per al servei

►Ara mateix, 11 heliports estan certificats per operar el vol nocturn. Són els de l’Hospital de Sant Pau, Hospital de Bellvitge, Hospital Universitari de la Vall d’Hebron, Hospital Parc Taulí de Sabadell, Hospital de Reus, Hospital de la Cerdanya, Hospital Sant Joan de Déu d’Esplugues de Llobregat, Hospital d’Igualada, Viella, Parc de Bombers de Lleida i el de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta.

►I abans d’acabar l’any estaran a punt tres heliports més: el de l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona, el de l’Hospital de Tremp i el de l’Hospital Universitari de Girona Doctor Josep Trueta.

Pròximes fases del vol nocturn

Aquest projecte es desenvolupa per fases. Actualment ja s’ha aconseguit completar la primera, en la qual s’efectuen els trasllats entre hospitals i es recolzen les unitats del SEM al territori, que s’acosten a l’heliport corresponent amb el pacient estabilitzat perquè un equip medicalitzat aeri el traslladi.

En aquest moment s’està en la fase de creació, desenvolupament i consolidació de les helisuperfícies que operen les 24 hores, i la pròxima fase preveu la creació d’altres helisuperfícies pactades amb el territori. L’objectiu és aconseguir l’ampliació geogràfica de l’operativa aèria amb els anomenats ‘punts d’aterratge satèl·lit’. Es tracta de començar a operar en llocs que compleixen amb les condicions per permetre un aterratge nocturn amb seguretat i degudament senyalitzats, com per exemple els camps de futbol.

Són els serveis que es denominen primaris diferits, ja que els espais on s’aterra es troben molt a prop dels corredors nocturns i permeten acostar l’helicòpter medicalitzat al lloc de l’incident. Després de l’estiu es durà a terme una prova pilot en el camp de futbol de Moià, amb el qual es donarà cobertura aèria nocturna en aquest territori.

Durant la presentació del nou servei de l’heliport de l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, la consellera de Salut, Alba Vergés, ha remarcat que “després d’uns quants mesos de proves s’ha aconseguit consolidar el vol nocturn”, mentre que el vicepresident, Pere Aragonès, ha destacat que el treball en xarxa és “fonamental per garantir l’equitat territorial i el servei sanitari a tothom”.

Temes: Hospitals