La vella estació de la Sagrera és bé d’interès històric

L’associació Promoció del Transport Públic (PTP) assegura que el pla urbanístic actual no està disputat amb la conservació de l’edifici, amenaçat de demolició.

Els 60 treballadors que ara allotja l’edifici seran ressituats el 19 de desembre

La vella estació de  la Sagrera és bé d’interès històric
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

La històrica estació de mercaderies de la Sagrera, construïda el 1922 i la demolició de la qual es preveu per a principis de l’any vinent, figura des del 2015 a l’Inventari de Béns Ferroviaris d’Interès Històric, que s’elabora per encàrrec de l’Agència Catalana de Patrimoni Cultural, sota la supervisió del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya. L’inventari recull els elements ferroviaris que els experts consideren de valor patrimonial i són acceptats com a tal per la Generalitat, que es basa en aquest document per decidir sobre quins estableix la figura de protecció de Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN).

Així doncs, no tots els béns d’interès històric de l’inventari acaben protegint-se sota aquesta figura. En depèn també la resposta del propietari del bé i de l’Ajuntament del municipi en el qual s’ubica. L’inventari es va actualitzar l’any passat. El nou llistat manté l’estació de mercaderies de la Sagrera. No obstant, ja no figuren per haver desaparegut les estacions centenàries ja enderrocades de Sant Feliu, Cambrils i Salou. Tampoc apareixen diversos trens que "han canviat de titular perquè els han comprat i han marxat del país", afirma Jordi Sasplugas, responsable de l’elaboració dels inventaris, president de la Fundació Preservació Patrimoni Ferroviari Industrial i membre de la Comissió Patrimoni Ferroviari de Ferrocarrils de la Generalitat. La seva elaboració ha servit, això sí, perquè el Govern declarés fa dos anys com a Bé Cultural d’Interès Nacional 30 locomotores, vagons i tramvies.

Reubicació

El destí de l’antiga estació de mercaderies de la Sagrera, no obstant, serà un altre. El 19 de desembre els 60 treballadors d’Adif que treballen a l’edifici, des d’on s’ha centralitzat la coordinació de les obres de la futura estació, hauran d’abandonar les instal·lacions i seran ressituats en unes oficines pròximes. No obstant, durant les tasques prèvies de buidatge de l’edifici ha aparegut un refugi antiaeri de la Guerra Civil, una troballa inesperada. L’Ajuntament l’està ara inspeccionant per documentar-ho i determinar com procedir.

De moment, la previsió és que el picot comenci a fer caure l’edifici a principis d’any. L’experiència indica, segons expliquen les entitats que defensen la preservació del patrimoni ferroviari, que no sol donar-se a conèixer la data de demolició: les màquines es presenten un dia molt aviat i en qüestió de poques hores l’edifici desapareix, convertit en una muntanya de runa. En aquest cas, l’operació podria durar més temps, ja que es tracta d’un gran edifici de 1.400 metres quadrats.

Notícies relacionades

Tot i que el pla urbanístic que ha traçat Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV) per al desenvolupament de la nova estació i la urbanització dels voltants no ha comptat amb la conservació de l’edifici històric, algunes fonts indiquen que en un inici sí que es va plantejar aquesta possible opció. No obstant, el macroprojecte, que inclou, a més de l’estació, la construcció de vivenda i hotels, no permet finalment mantenir l’edifici, segons els seus promotors.

No obstant, l’associació Promoció del Transport Públic (PTP) afirma que en realitat el pla urbanístic actual no està disputat amb la conservació de l’edifici. El principal problema és que la nova configuració urbanística eleva el terreny i l’edifici queda a una cota inferior. "El nou vial fa que el costat mar de l’edifici quedi com a planta -1", un aspecte que tècnicament pot superar-se, segons la PTP.