Badia inicia la primera expansió urbana de la seva història

L’operació, amb una inversió de 7,1 milions, preveu la urbanització d’un solar d’11 hectàrees i inclou dos supermercats i una residència d’estudiants.

Badia inicia la primera expansió urbana de la seva història
2
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Periodista

Especialista en històries veïnals, política municipal i reporterisme social

Ubicada/t a Vallès Occidental

ver +

Badia del Vallès iniciarà dilluns vinent, 24 de novembre, les obres de la que serà la primera expansió urbana i econòmica del municipi des de la seva creació fa 50 anys. El projecte, encallat durant més d’una dècada, suposa una inversió de 7,1 milions d’euros i s’executarà mitjançant una col·laboració publicoprivada entre la promotora Culmia, Berrysar, la constructora Obres i Serveis Roig S.A. i l’Ajuntament.

L’actuació es desenvoluparà en una parcel·la d’11 hectàrees situada al front del Riu Sec, a pocs minuts de l’eix comercial de Sabadell —on es troben Ikea i el centre Via Sabadell—. El nou sector incorporarà dos supermercats, Bonpreu-Esclat i Lidl, que generaran al voltant de 100 llocs de treball en un municipi que presenta l’índex d’atur més elevat de la comarca (13,77%). Els dos establiments està previst que es completin en un any.

El pla també inclou una residència d’estudiants, en línia amb l’estratègia de Badia de voler consolidar-se com a districte universitari vinculat a la UAB, i una parcel·la comercial municipal el perfil de la qual s’està definint juntament amb Administracions supramunicipals per complementar l’oferta existent a la zona. A més, s’incorpora una parcel·la per a equipaments, corresponent al solar on s’ha demolit l’edifici de Fundació Tallers, que l’Ajuntament ha ofert al Departament de Drets Socials per valorar la construcció d’una residència pública per a persones grans.

La residència pública per a gent gran és una reivindicació històrica a Badia. El municipi registra un índex d’envelliment elevat, amb un 21,84% de la població més gran de 65 anys, segons la Diputació de Barcelona, i un 40% de les persones ateses pels serveis socials municipals pertanyen a aquesta franja. Davant aquesta situació, la Comissió Progeriàtric fa 25 anys que reclama a la Generalitat aquest equipament, una pressió que va culminar en una manifestació celebrada el 29 de març, quan veïns i entitats van recórrer els carrers per visibilitzar la urgència. "És un servei essencial. El temps passa i la demanda continua creixent", recordava llavors Juan Sánchez, president de la Comissió.

Liberalització de vivendes

Notícies relacionades

L’ampliació urbana coincideix amb un altre procés de transformació: la liberalització de les 5.200 vivendes de protecció oficial que constitueixen el 100% del parc residencial del municipi, un fenomen únic a Espanya i que culminarà el 2026. Aquest canvi permetrà atraure nous perfils de població jove i reforçarà la connexió del municipi amb el seu entorn metropolità i universitari. En aquest sentit, l’Ajuntament de Badia del Vallès destaca que l’operació modernitzarà les infraestructures i incrementarà significativament els ingressos municipals, i es reforça la capacitat d’inversió i la prestació de serveis públics.

El projecte també millorarà la mobilitat interna i externa de Badia. Un nou vial de doble sentit connectarà la rotonda de l’avinguda Mediterrània amb la zona de l’Ikea de Sabadell. També es crearan noves rotondes que aconseguiran millorar la connexió amb Barberà del Vallès.