L’ús del cotxe per accedir a la UAB baixa del 43% al 21%

El Govern impulsa el "gran centre intermodal" del campus universitari com a "referent en mobilitat sostenible" a Catalunya.

L’ús del cotxe per accedir a la UAB baixa del 43% al 21%

MANU MITRU / EPC

2
Es llegeix en minuts

Cada matí, la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) bull com una petita ciutat. Entre facultats, laboratoris i habitatges, s’hi belluguen més de 40.000 persones –37.166 estudiants i 3.262 docents–, una xifra equiparable a la població de municipis com Vilafranca del Penedès o Blanes. Situada entre l’AP-7 i la C-58, al terme de Cerdanyola del Vallès, la universitat nascuda el 1968 va haver d’assentar-se lluny del centre urbà. Aquella decisió, necessària per créixer, va plantejar des de l’inici un desafiament monumental: com moure tota aquesta gentada cada dia.

Més de mig segle després, la resposta a aquest repte aconsegueix prendre forma. La Universitat Autònoma es consolida com un dels grans pols de mobilitat sostenible de Catalunya. Així mateix ho reconeix la Generalitat de Catalunya, que la qualifica de "gran centre intermodal". Concretament la va definir així el director dels Serveis Territorials de la Conselleria d’Acció Climàtica a la Catalunya Central, Manel Armengol i Vidal, en una comissió informativa recent sobre la mobilitat al Vallès celebrada al Parlament de Catalunya.

Canvi en els hàbits

El reconeixement arriba acompanyat de xifres que reflecteixen un canvi en els hàbits de desplaçament de la comunitat universitària. Segons les dades de l’enquesta de mobilitat del 2025, només un 21% dels membres de la UAB accedeixen al campus en vehicle privat, davant el 43% registrat el 2001.

Notícies relacionades

"Hem reduït el transport privat d’una manera molt notable. Avui, tres de cada quatre persones hi arriben en transport públic", explica el vicerector de Campus i Sostenibilitat de la UAB, Xavier Gabarrell, en declaracions a EL PERIÓDICO. "Això respon a un canvi cultural després de la pandèmia i a la millora del servei, especialment a Ferrocarrils de la Generalitat i en les línies de bus que connecten el campus amb tot Catalunya", afegeix.

Ho comparteix l’alcalde de Cerdanyola del Vallès, Carlos Cordón, que expressa orgull qualificant la transformació com una fita: "Un dels agents estratègics més importants de la nostra ciutat s’ha convertit en un referent en mobilitat sostenible". Cordón remarca la rellevància d’aquesta millora en un entorn crític, atès que la zona del campus està "condicionada per la confluència amb l’AP-7, una de les vies més saturades del país". Per això, qualsevol avenç en transport públic i en la reducció del vehicle privat en aquest eix de comunicació "sempre serà una bona notícia". De fet, les dades reflecteixen una clara tendència cap a l’ús del transport públic, en detriment del privat. El 2001 més de la meitat dels estudiants (52,6%) usaven el transport públic per arribar al campus, xifra que s’ha incrementat de manera constant, fins al 74,3% el 2025.