SECTOR TURÍSTIC EN AUGE
Barcelona va sumar fins a l’octubre més de 540.000 creueristes de luxe
El Port registrarà aquest any 250 escales de vaixells d’aquest segment de més poder adquisitiu, que cada vegada iniciï més rutes en la ciutat i hi pernocti. Els viatgers nord-americans lideren l’oferta en aquesta modalitat turística.
Els ports del litoral mediterrani són un imant per a les navilieres més exclusives
L’elegant Silver Ray, presentat dimarts, sumarà 28 visites a la capital catalana el 2026
Els creuers de luxe i prèmium estan guanyant quota de mercat en els últims anys, al conquerir els viatgers que busquen experiències exclusives i poc massificades amb servei top, i a creueristes experimentats que volen anar un pas més enllà. Per a Barcelona, s’ha convertit en un segment estratègic, perquè els seus passatgers tenen una despesa superior a la mitjana als seus destins, però també perquè es tracta de vaixells de menors dimensions, que en la categoria de luxe són per a menys de mil persones, de manera que tenen menor impacte turístic. Fins a l’octubre, el Port ha registrat 540.000 viatgers en aquests segments, que a l’acabar l’any hauran representat 250 escales.
Fa uns anys la presència de vaixells de luxe era gairebé anecdòtica, però en la mesura que el sector dels creuers ha madurat i estès la seva quota de mercat, ha avançat també el segment més elitista. Les navilieres més exclusives (amb un servei més personalitzat) han ampliat les flotes i seduït nous usuaris. Espanya representa una quota molt petita del total de passatgers d’aquest nivell, però en canvi els ports del litoral mediterrani són un imant per a les companyies. Amb Barcelona al capdavant per la qualitat de les seves instal·lacions, la connectivitat aèria i la seva projecció internacional, la majoria de les estrenes de l’any en aquesta categoria han passat per la ciutat, moltes vegades com a inici o final de rutes.
Un exemple clar s’ha viscut aquesta mateixa setmana al moll Adossat, quan dels quatre creuers atracats dimarts passat tres eren de luxe, amb capacitats entre uns 750 i 900 passatgers. El Silver Ray és el novíssim vaixell inaugurat aquest estiu per la prestigiosa naviliera Silversea, que suma ja una dotzena de vaixells, i és propietat del gegant Royal Caribbean Group. L’acompanyaven l’Explora II (estrenat fa just un any), el nou segell de luxe del grup MSC, que opera des del 2023 i sumarà sis vaixells el 2028, amb una forta aposta per Barcelona. Com l’Azamara Journey, vell conegut del Port.
Una de les ‘suites’, categoria Medallion, del Silver Ray, en la seva visita d’aquesta setmana a Barcelona. | EL PERIÓDICO /
Perfil estratègic
Es pot ressaltar que dins del pla de reducció de terminals acordat per l’Ajuntament i Port, l’autoritat portuària ha reivindicat que les cinc instal·lacions resultants incloguin les millors instal·lacions possibles per cuidar a aquests perfils. La subdirectora general i responsable comercial i de màrqueting del Port de Barcelona, Carla Salvadó, destaca que la tendència dels últims anys és de creixement d’aquests perfils, que el 2026 continuaran en auge. "Des del Port treballem per cuidar aquest segment perquè creiem que és un bon actiu per a Barcelona", apunta.
I recordar que segons l’últim estudi d’impacte econòmic elaborat des de la Universitat de Barcelona i fet públic recentment, l’activitat deixa a la capital catalana 2,3 milions d’euros al dia. La despesa mitjana quan els vaixells comencen o acaben els creuers a Barcelona assoleix els 307 euros per persona i dia en el cas de viatgers nord-americans, que no només són la nacionalitat principal en l’estadística del Port (28,5%), sinó que també lideren l’oferta als vaixells de luxe, on la despesa encara es dispara més.
Precisament, els creuers més cotitzats (que fàcilment superen els 4.000 euros per una setmana) són els que amb freqüència fins i tot fan nit al port, de manera que els seus ocupants tenen ocasió de fer visites menys intensives, fins i tot fora de la metròpolis, així com descobrir la gastronomia local. I la seva presència passa desapercebuda pel volum de passatgers i perquè ni tan sols tots baixen a terra. Si la ruta arrenca o acaba a la capital catalana i són estrangers també és freqüent que s’allotgin a hotels tant per conèixer el destí com per assegurar-se de no perdre el vaixell si hi ha algun problema amb les connexions, assenyalen fonts hoteleres, que a Ciutat Vella i l’Eixample reben cada vegada més aquest tipus de clients. La cultura, la gastronomia i les compres són els seus principals objectius, afegeixen.
Precisament, Explora Journeys llançarà nou creuer l’estiu vinent, l’Explora III, que després d’una preestrena a Itàlia farà el creuer inaugural el 3 d’agost (Barcelona-Lisboa), amb la fita que serà el seu primer vaixell propulsat per gas natural liquat (GNL), que redueix les emissions de CO2. També ho serà el IV, un any més tard, mentre que els Explora V i VI encara faran un nou pas més en sostenibilitat, a l’incorporar hidrogen líquid en piles de combustible per a les seves operacions portuàries. La marca atrau cada vegada més viatgers espanyols gràcies al seu estil de luxe informal i al seu disseny, amb 19 visites a Barcelona aquest any i 22 més programades per a 2026, xifra que augmentarà a mesura que la flota s’ampliï.
Els principals debuts de l’any que acaba en aquest àmbit han inclòs Barcelona tant en les seves rutes (de primavera a tardor a la zona) com en els inaugurals. L’esmentat Silver Ray va ser presentat dimarts a Barcelona a agents de viatge especialitzats, per temptar també al mercat català. Es tracta d’un vaixell de disseny modern, elegant i molt europeu, bessó al Silver Nova, els més grans de la seva flota, per a 728 passatgers, tots dos també equipats per funcionar amb GNL.
El distingeix l’enorme quantitat d’espais vidrats, que acosten el viatger al mar, i un disseny asimètric, amb grans espais oberts i amb vistes. Tots els seus camarots tenen amplis banys i balcons o terrasses, servei 24 hores, alguns restaurants d’especialitats inclosos en el preu, begudes incloses per defecte, botigues de luxe i solaris amb llits balinesos, a més del programa de wellness Otium, que va més enllà de trepitjar el seu spa. Només aquest vaixell sumarà 28 visites a Barcelona el 2026, sempre amb inici o final d’itineraris, i amb mitja dotzena de rutes Barcelona-Barcelona (normalment de 10 o 11) pel Mediterrani. Però comptant la resta dels seus 11 vaixells, Silversea aportarà 68 escales o sortides a la capital catalana, destaca un portaveu.
Un altre dels principals debuts de l’any el va marcar el nou Luminara, de The Ritz-Carlton Yacht Collection, la nova marca de creuers d’ultraluxe del grup hoteler, que va irrompre en el sector el 2022. Té capacitat per a 452 hostes en 226 de grans suites, i destaca per la seva oferta gastronòmica, el seu spa, i una plataforma d’accés directe al mar en algunes destinacions de platja.
Viatge inaugural
Notícies relacionadesTambé va traspuar recentment en viatge inaugural el nou creuer de la naviliera Oceania, en l’anomenada categoria upper-prèmium, amb una flota de set vaixells mitjans (màxim 1.268 passatgers), ambient elegant però informal i relaxat, i una destacada oferta culinària sense cap suplement. En el nou Allura (estrenat a l’estiu) els camarots més petits mesuren 27 m2 i compte amb un xef per cada deu passatgers, destaquen. Ha inclòs a la capital catalana en les seves rutes mediterrànies abans de posicionar-se als EUA per a la temporada hivernal, destaca l’operador Un Mundo de Cruceros, que comercialitza la majoria de marques de luxe des del seu segell Starclass Cruceros.
El Port ha comptat també aquest any com a novetats amb el nou Viking Vesta, de la naviliera Viking Cruises, per a 998 passatgers i molt enfocat al mercat angloparlant. No obstant, aquesta marca destaca perquè bona part de la seva flota recala a Barcelona fins i tot en temporada baixa, i amb la particularitat de passar-ne amb freqüència una i fins a dues nits atracats a la ciutat. Fins al desembre atracaran el Sky, Espelma, Sigui, Neptune i Saturn, entre altres dels seus petits vaixells de luxe. Tampoc fallen les estrenes de Mein Schiff, que aquest any ha llançat el Relax, tot i que el seu públic és essencialment de nacionalitat alemanya. I en categoria prèmium i més capacitat destaca la recent visita inaugural de l’últim vaixell de Princess, l’Star Princess, abans de salpar rumb als Estats Units. El seu bessó, el Sun Princess (2024), un dels vaixells més bonics del moment, ha sigut una de les estrelles de la temporada a Barcelona i ha anunciat que tornarà el 2026.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Lliiga F | El partit de Montjuïc Elegida per Messi i estrella de futur blaugrana
- Manifestació Docents i famílies omplen la plaça d’Urquinaona en defensa de l’educació pública
- Eurolliga El Barça també guanya Ivanovic a l’espera de Pascual
- Entrada gratuïta Barcelona inaugura una exposició de trens històrics per celebrar el centenari del metro
- Paella "Imprescindible": els elogis al millor restaurant de Tarragona segons Tripadvisor
- Motociclisme | GP DE VALÈNCIA Àlex Márquez torna a demostrar que és l’‘altre’ millor del món
- Segona vida (21) / Erika Villaécija Erika Villaécija, exnedadora: "Quan et retires tens por perquè no saps si tornaràs a fer res tan bé"
- TENNIS | ATP FINALS Alcaraz enlluerna i jugarà una final de mestres davant Sinner
- CLASSIFICACIÓ VIRTUAL L’Espanya de les golejades posa rumb al Mundial
- LLIGA F | Un Clàssic tens El Barça alliçona el Madrid
