L’AMB prepara un nou model de gestió del servei d’autobús
El vicepresident de l’ens metropolità, Antonio Balmón, anuncia una nova agència per estrènyer la col·laboració publicoprivada durant les jornades Mobilitat Catalunya d’EL PERIÓDICO.
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha iniciat un replantejament sobre l’actual model de gestió del servei d’autobús. Actualment, l’Administració metropolitana s’encarrega de decidir tots els aspectes i coordinar els serveis que desenvolupen els diferents concessionaris dins de la corona metropolitana. No obstant, el vicepresident executiu de l’AMB, Antonio Balmón, advoca per un nou model de col·laboració publicoprivada en què les empreses del transport es "corresponsabilitzin" del servei.
En el marc de la segona edició de la jornada "Mobilitat Catalunya. Accions, innovació i futur sostenible" d’EL PERIÓDICO, Balmón va anunciar la creació d’una agència, l’any vinent, que servirà per portar a terme aquest replantejament del model. Balmón va incidir que el transport resulta molt car per a les arques públiques, que han d’afrontar nombroses prioritats, entre les quals també la de la vivenda.
En aquest sentit, va considerar que l’usuari hauria d’aportar un terç del cost del bitllet –actualment sota la tarifa plana de 20 euros subvencionada dins de l’àmbit metropolità–, mentre que en el futur les empreses de transport també s’hauran de corresponsabilitzar del servei. Des de la nova agència "es cridarà les empreses" del sector, va explicar Balmón, per tractar com poden coparticipar. "Ara l’AMB s’encarrega de decidir-ho tot", cosa que es replantejarà per contemplar un nou model en què les empreses aportin el seu coneixement i tecnologia. La compartició de dades gràcies a la tecnologia es contempla en aquest sentit com una oportunitat per millorar la prestació dels serveis.
Per Balmón, l’acompliment de l’AMB s’ha de centrar a "veure com esprémer al màxim els recursos públics, cada euro, al territori". I el que passa amb l’autobús és que moltes vegades no està garantit el trajecte amb la comoditat necessària, com va admetre Balmón.
Paral·lelament, a l’octubre l’AMB ja va anunciar que posava en marxa el procés per definir el nou pla de serveis del bus metropolità a la segona corona, tenint en compte que està previst que assumeixi el traspàs de la Generalitat de les línies que operen a la segona corona, la concessió de les quals expira el 2028.
Bonificacions
Les tarifes del transport públic es troben congelades des de la pandèmia i no només això, sinó que a més gaudeixen de bonificacions estatals a què s’afegeixen les de la Generalitat. No obstant, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, va advocar per "frenar" aquesta tendència i es va mostrar favorable a una pujada dels preus similar al cost de la vida. "Anualment, cal incrementar les tarifes en paral·lel a l’IPC perquè altrament el transport perd recursos cada any", va afirmar. Alhora, va defensar reduir les bonificacions "a poc a poc".
Nadal va clausurar ahir les jornades de Mobilitat d’EL PERIÓDICO, on va aprofitar per explicar que no hi ha "un problema de diners, amb més de 2.000 milions d’euros cada any destinats al transport públic". L’Administració hi inverteix un 64% i els usuaris hi dediquen l’altre 36%, va detallar, un percentatge que "en el cas de les Terres de l’Ebre augmenta al 70%-30%", va afegir. Nadal va recordar com la Conselleria de Territori està creant noves línies d’autobús i reforçant-ne d’altres per poder donar resposta a una demanda creixent. Amb tot, i com que el servei d’autobús "funciona bé", està passant que la demanda de transport públic per carretera al territori està creixent de manera més ràpida que l’oferta, cosa que condueix a "corredors saturats".
Xarxa tensionada
Notícies relacionadesL’autobús està sent una peça clau per respondre de manera ràpida a les necessitats dels desplaçaments de la població, en un moment en què la xarxa ferroviària es troba molt tensionada i en obres. És així com per poder finançar el creixement del transport públic, Nadal considera necessari "trobar noves fórmules". El secretari de Mobilitat es va mostrar favorable a trobar noves fonts de recursos o vies per finançar el transport públic, "igual com fa França, amb gravàmens sobre la gasolina, sobre l’immobiliari o els vehicles que circulen a les autopistes", remetent-se en aquest cas a la vinyeta.
D’altra banda, Nadal va corroborar que el 2026 es completarà la integració tarifària a tot Catalunya, cosa que permetrà comptar amb una targeta operativa a tot el territori.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- COMPOSTOS QUÍMICS Compte amb els detergents de rentaplats: els pediatres alerten de la seva relació amb la salut intestinal i l’augment d’al·lèrgies en nens
- Els ‘expats’ conquereixen el nou barri del port de Badalona
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Els serveis secrets italians coneixien els ‘safaris’ per matar civils a Sarajevo
- 45è aniversari de la JNC Puigdemont, Mas, Aragonès i Montilla participen en un col·loqui de les joventuts de Junts sense Torra
- La salut de l'expresident Un metge forense visita Jordi Pujol perquè l'Audiència Nacional decideixi si ha de viatjar a Madrid pel judici
- Cimera del clima (COP30) Catalunya triplicarà la producció de biogàs com a estratègia per reduir les emissions del sector agrari per al 2030
- L’oncle de Rubiales li llança ous en la presentació del seu llibre
- Laporta ara vol una estàtua per a Messi
- Una emocionant tornada a València
