Mobilitat

Renfe inverteix quasi 100 milions en nous tallers de manteniment

L’operadora ha reservat 215 milions d’euros més per ampliar la seva xarxa de reparació amb sis projectes més en estudi en tot el territori. L’objectiu és reduir un 30% les hores que els combois estan immobilitzats.

Renfe inverteix quasi 100 milions en nous tallers de manteniment
4
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Les actuacions destinades a modernitzar i fer més fiable el servei de Rodalies i Regionals es basen en tres eixos clau. El primer passa per la renovació de la infraestructura ferroviària, un objectiu en el qual Adif està treballant amb diverses obres repartides per tot Catalunya. El segon és la incorporació de 110 nous trens, que substituiran l’envellit material rodador de Renfe i permetran reduir les avaries recurrents, a més d’augmentar la capacitat per als viatgers. El tercer pilar, igualment decisiu, és la construcció d’una xarxa de nous tallers de manteniment i reparació, que permetrà agilitzar les intervencions tècniques i evitar que els trens quedin immobilitzats a l’espera d’una revisió.

Renfe invertirà 96 milions d’euros en quatre tallers, amb la possibilitat d’executar fins a 215 milions més en sis tallers més en els pròxims cinc anys. L’objectiu és reduir un 30% les hores que queden immobilitzats els combois que han de passar pel taller.

Projectes de més valor

La inversió, ja en marxa, preveu, d’aquí al 2030, l’entrada en servei de dos nous tallers a Ripoll i a Manresa, així com l’ampliació i modernització de les instal·lacions de Vilanova i la Geltrú –la més gran de totes– i de Sant Andreu Comtal. No obstant, l’estratègia de Renfe va més enllà: busca estendre la xarxa de punts de manteniment per tot el territori de manera planificada a fi de descongestionar els tallers actuals. D’aquesta manera, cada comboi podrà comptar amb un centre assignat per a la seva revisió, com ja passa a Ripoll, on els trens de la línia R3 disposen d’un emplaçament de manteniment a prop de la seva àrea d’operació.

En aquest sentit, s’avaluen actualment sis possibles localitzacions per a nous tallers en instal·lacions de Renfe situades a Mataró, Granollers, Blanes, Sant Vicenç de Calders, Sant Celoni i Sant Feliu de Buixalleu. Si tots els projectes es materialitzessin, la inversió total superaria els 300 milions d’euros. No obstant, l’objectiu de l’operadora és prioritzar les actuacions que aportin més valor a la xarxa, que resultin tècnicament viables i que puguin superar els tràmits administratius necessaris. En qualsevol cas, el pla de tallers de Renfe contempla que les noves infraestructures entrin en funcionament a curt termini, entre 2028 i 2030.

L’esforç coincideix amb l’arribada dels nous combois fabricats per Alstom i CAF, que s’incorporaran progressivament a partir de començaments d’any, segons la planificació que manté Renfe. "Hem d’ampliar la nostra capacitat industrial als tallers i cal adaptar-se al nou manteniment en diferents instal·lacions a Catalunya", explica el portaveu de la companyia, Antonio Carmona.

Els tallers s’encarreguen del manteniment preventiu, de les revisions periòdiques i de la reparació de trens amb incidències. També allà es renten els combois i s’eliminen els grafitis que, per vandalisme, deixen fora de servei nombroses unitats. Renfe compta amb 742 treballadors als seus tallers, una xifra que amb ampliacions en marxa augmentarà un 10%, segons explica a EL PERIÓDICO l’operadora, que incideix que també redundarà en nova activitat econòmica al territori i més ocupació indirecta.

Renfe ja construeix el nou taller de Ripoll, que assumirà el manteniment de 32 trens que passaran per les seves instal·lacions de manera rotativa. El centre entrarà en servei en el segon semestre del 2026 i permetrà treballar simultàniament amb quatre trens de 100 metres.

Renfe està licitant les obres d’ampliació dels tallers de Vilanova i la Geltrú per adaptar-los als nous trens i augmentar la seva capacitat. Amb una inversió de quasi 20 milions d’euros, l’ampliació de la nau de proves estarà a punt el 2026 per acollir trens de 100 metres. A més, el 2027 s’estrenarà una nau que permetrà mantenir simultàniament dos trens més, un projecte actualment en redacció.

També s’està redactant el projecte per construir el nou taller que substituirà l’actual que hi ha Sant Andreu Comtal, ja desfasat. Es construirà al mateix lloc i mantindrà 80 trens de 100 metres, de manera que se’n podran atendre deu de manera simultània. El projecte, gestionat per Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV) dins de les obres de l’estació de La Sagrera, entrarà en servei entre 2028 i 2030 per al manteniment dels trens de Regionals.

Començant des de zero, i amb un cost de 40 milions d’euros, es construirà el futur taller de Manresa, que s’ubicarà al final de la corba que dibuixen les vies passada l’estació, a la base logística d’Adif. Entrarà en servei el 2029 i tindrà adscrit el manteniment i la reparació de 48 trens de 100 metres, amb capacitat per tenir-ne sis d’estacionats de manera simultània a les instal·lacions.

Notícies relacionades

Les vies d’estacionament permeten poder portar a terme relleus més àgils entre els trens que hi entren i els que en surten, assenyala Carmona.

A aquests projectes en marxa se sumen sis més que Renfe està avaluant juntament amb Adif i la Generalitat per potenciar la capacitat industrial i respondre a les necessitats de futures incorporacions de combois.