Repòquer d’obres a les Glòries el 2026 amb tramvia, metro i demolicions

En el perímetre del gran parc hi ha previstes fins a cinc actuacions al llarg de l’any que ve. A la primavera també començarà la construcció d’un sifó hidràulic en la confluència de Meridiana amb Independència.

Repòquer d’obres a les Glòries el 2026 amb tramvia, metro i demolicions
3
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

La plaça de les Glòries va estrenar al maig el seu gran parc, després de dues fases d’obres molt llargues, però la transformació de la zona no s’ha acabat. El protagonisme ara el té el perímetre de la zona verda, on hi ha previstes fins a cinc actuacions el 2026.

Aquesta fase de postparc intervé en els quatre laterals del gran quadrat de les Glòries. I també afecta les tres grans artèries que travessen la plaça: la Diagonal, la Meridiana i molt especialment la Gran Via, als dos costats. A les quatre obres ja anunciades a dojo, ara se n’hi afegeix una altra de cara a millorar la xarxa de recollida d’aigües pluvials.

L’empresa municipal BIMSA ha posat a licitació una obra amb l’epicentre a la cruïlla de l’avinguda Meridiana amb el carrer de la Independència. L’encàrrec, valorat en 5,4 milions d’euros, consisteix a construir sota un sifó hidràulic o bypass en el col·lector d’aigües pluvials que ja hi ha. La profunditat de l’obra –el nou sifó anirà sota els túnels ferroviaris– explica el pressupost.

Fonts municipals indiquen a EL PERIÓDICO que la previsió és iniciar els treballs a finals del primer trimestre del 2026 i acabar-los durant la primavera del 2027. Els plecs tècnics del concurs assenyalen que es podria executar en set mesos, però ja anticipa que en faran falta 12 per la coincidència "en àmbit i temporalitat" amb el desdoblament del tramvia a Gran Via i la necessitat de desviar diverses línies elèctriques.

Dos pous amb pantalles

El sifó exigeix obrir dos pous amb pantalles de formigó armat –un a cada costat dels túnels subterranis– i un tub que els connecti per sota. Aquest tub passarà per sota de tres túnels diferents: el de la línia de tren Manresa-Puigcerdà, el de la línia de tren Maçanet-Massanes i el de la línia 1 del metro. Del sifó en sortirà un petit col·lector paral·lel a Independència, que enllaçarà les canalitzacions pluvials que ja hi ha a Meridiana i Gran Via, perquè puguin transvasar aigües.

L’obra de més envergadura que es farà la plaça, però, ha començat aquest octubre a la Gran Via. Barcelona aprofita la reurbanització pendent del costat mar, entre les Glòries i la rambla del Poblenou, per desdoblar les vies del tramvia en aquest tram i refer el traçat. El gir molt pronunciat a Diagonal amb Ciutat de Granada no agrada a les associacions de defensa del transport públic, com la PTP, que considera que alentirà el Trambesòs. El consistori, en canvi, defensa el contrari, perquè es podrà millorar la coordinació entre els semàfors.

La intervenció mobilitza 23,3 milions d’euros de l’Ajuntament i 9,24 de la Generalitat. El calendari situa el final de les obres el primer trimestre del 2027. El resultat serà un passeig amb més verd i espais ciutadans sobre els túnels de la Gran Via, on abans hi havia vuit carrils de trànsit. En total suma 70.000 metres quadrats reinventats. L’espai destinat a vianants, bicicletes, vehicles privats i transport públic es reorganitza al lateral de les Glòries amb fórmules inèdites. Per exemple, per primera vegada bus i tramvia compartiran un carril exclusiu i el carrer de Badajoz tindrà el pas zebra més gran de la ciutat. També naixerà un carril bici bidireccional.

A l’altra banda de les Glòries, la Gran Via, entre els carrers Castillejos i Padilla, també viurà un 2026 immers en obres. La reforma dels laterals d’aquest petit tram començarà en el segon semestre del 2026 i durarà uns 10 mesos. Quan s’acabarà, les voreres tindran sis metres d’amplada amb arbratge i un carril a cada costat de la mateixa dimensió.

Notícies relacionades

L’any que ve també serà l’any de la façana nord de Consell de Cent. Les tres illes d’aquest carrer, entre Independència i Castillejos, iniciaran demolicions. Una vintena de parcel·les amb descampats, habitatges i locals molt desgavellats (13.542 metres quadrats) donaran pas a una ampliació del parc de 26.400 metres quadrats, quatre equipaments i sis blocs de pisos, protegits i de lliure mercat.

Finalment, si bé no serà tan incòmode per als usuaris de les Glòries, dins del Disseny Hub també hi haurà operaris treballant en un innovador vestíbul de la línia 1 del metro. Els passatgers entraran i sortiran del suburbà per la planta baixa de l’espai cultural.