BCN rebutja gravar la compra de vivendes a extracomunitaris
La proposició no prospera a causa del vot negatiu de Junts, PP i Vox, i de l’abstenció dels Comuns, que consideren que la iniciativa és un "brindis al sol".
El ple aprova una iniciativa de BComú per posar límit a l’especulació immobiliària
El Govern treballa des de gener en una regulació per augmentar la càrrega impositiva als estrangers no residents de fora de la Unió Europea que comprin una vivenda a Espanya, una mesura que encara està en fase de tramitació parlamentària i sense els suports necessaris per aprovar-se. En aquest context, el govern socialista de Jaume Collboni a Barcelona va presentar una iniciativa en el ple d’ahir per instar l’Executiu de Pedro Sánchez a presentar una proposta concreta que gravi de manera diferenciada la compra de vivenda per extracomunitaris no residents, una petició que el Parlament de Catalunya ja va fer al juny.
Malgrat l’esforç de tots els grups per fer front a la crisi de la vivenda, la proposició –que el govern municipal va acordar amb ERC– no va prosperar a causa de l’abstenció dels Comuns, i el vot en contra de Junts, el PP i Vox. La iniciativa també demanava a les institucions europees poder explorar vies per limitar aquest tipus d’adquisicions.
Els Comuns consideren que aquesta proposta és un "brindis al sol" i lamenten el modus operandi del PSC en matèria de vivenda: "Fins i tot tenen un mem per quan venen la moto a la gent amb grans anuncis sobre polítiques de vivenda que al final queden en res, el you have been PSOEd", va afirmar la regidora Lucía Martín. Segons dades de l’Institut Municipal d’Hisenda que va exposar el tinent d’alcalde d’Economia, Turisme i Vivenda, Jordi Valls, actualment hi ha 57.700 immobles registrats a nom de persones o entitats estrangeres, ja siguin persones físiques amb NIE, sense NIE o persones jurídiques. Aquesta xifra representa un increment del 9,6% respecte a l’any anterior.
Interès en augment
L’interès internacional pel mercat immobiliari barceloní també es reflecteix en les transaccions fetes. Durant el 2023 es van registrar 14.899 compravendes a la ciutat, de les quals el 77% van correspondre a compradors nacionals i el 23% a estrangers. Aquest últim percentatge ha experimentat un notable creixement en els últims anys: del 7,3% el 2007 al 21% el 2024. D’entre els compradors estrangers, un 8,3% no són residents a Espanya.
Notícies relacionadesEn aquest mateix afany de trobar solucions a la crisi de l’habitatge, el ple sí que va aprovar una iniciativa de BComú que mira de posar límit a l’especulació immobiliària. L’ofensiva legislativa que ha sigut impulsada per Sumar i els Comuns tant al Congrés, com també al Parlament i a l’Ajuntament de Barcelona ha donat el seu primer resultat en aquesta última administració.
Els Comuns van presentar una proposició per desenvolupar els instruments urbanístics necessaris, com un Pla Especial, per limitar les compres especulatives a Barcelona en un període màxim de sis mesos. Al seu torn, aquesta era una condició "indispensable" per donar suport a l’aprovació definitiva dels pressupostos del 2026 que a priori ha donat fruits.
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Óscar Fernández Calle, candidat de Vox a Extremadura : "Guardiola va robar el canvi que volien la majoria d’extremenys"
- ¿Què han votat els teus parents en les eleccions d’Extremadura? Mapa de resultats carrer a carrer
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 70.048, segon premi de la Loteria de Nadal 2025
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Esports de neu Bitllets de Rodalies Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat per anar a diferents estacions d'esquí de Catalunya amb forfet inclòs: com adquirir-los
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
