La Generalitat promet invertir més de 100 milions a la Mina
El Govern presenta un nou pla quinquennal de transformació que dona per descomptat que l’edifici Venus s’enderrocarà el 2028, cosa que incrementarà la compra de pisos per reallotjar els veïns.
La topada entre dues famílies que es van intercanviar més de 150 trets al gener als carrers de la Mina va encendre de nou l’alerta per les carències i els problemes que afronta el barri, situat a Sant Adrià de Besòs i fronterer amb Barcelona. La baralla va desencadenar reaccions inèdites: va provocar una visita breu de Salvador Illa als carrers on es va obrir foc; va encoratjar entitats, educadors i sanitaris a urgir solucions, i les administracions es van comprometre a anar més enllà de les receptes policials.
Gairebé 10 mesos després, la Generalitat va revelar ahir el seu nou full de ruta per a la Mina, dotat amb 113,1 milions d’euros i que es marca el desafiament d’aconseguir que el barri faci un gir en cinc anys. L’operació per desallotjar i enderrocar el bloc de Venus –pendent des del 2002– concentra el gruix de la despesa, amb la intenció que quedi buit el 2027 i s’enderroqui el 2028. Mobilitza 53,11 milions, cosa que inclou la compra de pisos de segona mà per traslladar els residents.
La demolició s’hauria d’haver completat cap al 2010. No obstant, els veïns s’han vist atrapats en una espiral de degradació, a l’espera que se’ls indemnitzés per traslladar-se o se’ls facilités un reallotjament. El Govern corregeix així la previsió que va apuntar al gener, quan va tornar a posposar la demolició i la va ajornar a 2030, per a desengany dels residents.
Gir en l’estratègia
La Generalitat mirar d’accelerar el buidatge i la demolició de l’edifici. Ara prioritza comprar més domicilis utilitzats al barri perquè habitants de Venus s’hi mudin. El Consorci de la Mina ha adquirit 40 pisos de segona mà al barri en els quals ressituar afectats. Es preveu obtenir 15 vivendes més abans que acabi el 2025 i es cursen 26 compravendes més. A canvi, els 66 pisos per construir en dos blocs que havien de ser per reallotjar afectats es planeja ara que cobreixin altres necessitats. Costen 11,62 milions i les claus han d’entregar-se a finals del 2028, quan Venus ja s’hauria d’estar reduint a runa. Es reserven 8,8 milions per erigir 50 pisos dotacionals, que en principi tampoc serien per a habitants de l’immoble condemnat a desaparèixer.
"Els nous no estaran acabats amb prou temps i ens n’anàvem fins al 2030 o més endavant per enderrocar", va justificar la consellera de Drets Socials, Mònica Martínez Bravo. En tot cas, va assegurar que els habitants de Venus podran sol·licitar que se’ls reservi una de les vivendes noves, a condició que surtin de l’edifici per no endarrerir la demolició i esperin en un pis pont de segona mà fins que acabi la construcció.
Per ara, s’han reallotjat 12 famílies de Venus i cinc han de fer-ho immediatament. Vint-i-sis llars més i set locals s’han deshabitat després de rebre una indemnització. Malgrat que diverses desenes de famílies han presentat demandes per sol·licitar que se’ls compensi per anys d’espera i deteriorament, les administracions no auguren que els contenciosos retardin el calendari traçat per a Venus. En paral·lel, el Consorci de la Mina està instant els demandants a deixar de litigar per no ser relegats en l’expropiació.
Pla com el 2000
Illa advoca per brindar "ordre", "inversió", "esperança", "il·lusió" i "oportunitats" a la Mina. "És un salt important i, malgratb que hi haurà problemes, les institucions no marxarem i seguirem aquí", va esgrimir ahir.
El programa per al veïnat porta el mateix nom que les administracions van utilitzar per al projecte que van presentar el 2000. El propòsit no va acabar de quallar llavors: la remodelació urbanística va ser àmplia, però van perdurar la pobresa, l’estigmatització, l’infrahabitatge i el tràfic de drogues.
La fórmula de fa 25 anys es reprèn repescant projectes que van quedar encallats i que la Generalitat promet desencallar. Ara hi figuren 10 propostes en què invertiran quatre departaments del Govern. Són els de Territori, Drets Socials, Educació i Esports. El maó predomina una altra vegada, si bé s’hi inclouen nous programes socials a implantar-se a partir del 2026 i finançats amb 12 milions.
Més vivendes
Totes les mesures del paquet ja van ser anunciades l’abril del 2024, llavors sota el Govern d’ERC. L’executiu del PSC necessita ara pressupostos i posa terminis, excepte en alguns casos en els quals no s’han concretat.
Notícies relacionadesEl pla també es posa el repte de construir 356 vivendes públiques, en promocions ja conegudes. Es projecten diversos immobles que sumen 240 llars en tres grans descampats que estan enganxats a la Rambla de la Mina, aprofitats fins ara com a zones d’aparcament. No consta quan estaran edificats i la Generalitat els inclou a la seva campanya per guanyar 50.000 pisos socials. Defensa que han de tenir "un gran impacte regenerador" i han de contribuir a "diversificar, renovar i rejovenir la composició social del barri".
A més, el pla inclou 5,93 milions per aixecar una escola bressol de 100 places. Estava prevista en el pla del 2000, però mai es va edificar. Assigna 12,11 milions per convertir l’antic ambulatori en un centre residencial de la tercera edat de 60 places, com estava planificat. Dedica 6,65 milions per a un centre internacional de lluites olímpiques, que es pretén de "referència mundial" i capaç d’atraure tant esportistes d’elit com principiants i joves de l’entorn. A més, el casal cívic es rehabilita amb tres milions i es manté la idea ja sabuda de crear la seu del Departament de Drets Socials en un solar de la Mina.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- "Florentino, ven-lo d’una vegada a l’Aràbia"
- Actuació policial Els Mossos salven a Barcelona una dona que es volia suïcidar i que va quedar penjada de la façana
- Hisenda confirma: Aquest és l’únic poble fora de Barcelona que entra al top-20 dels més rics de Catalunya
- Mobilitat «Se’t fica el soroll al cap»: les parades de bus interurbà en ple carrer desesperen els veïns de Barcelona
- Un any de la dana Protestes contra Mazón als carrers de València: 229 mantes tèrmiques per recordar les víctimes
